Oppilaskeskeistä pedagogiikkaa edistävän toimintamallin (OPET) kehittäminen : "Tämmönen joku malli niinkuin tarvittais"
Snellman, Antti (2018)
Snellman, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801111225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801111225
Tiivistelmä
Oppilaskeskeisyys on ollut vuosikausia yksi käytetyimmistä termeistä, kun keskustellaan pedagogiikasta – oli kyse sitten musiikista tai mistä tahansa muusta koulutusalasta. Oppilaskeskeisyyden tarkka määrittely on kuitenkin haasteellista, minkä vuoksi oppilaskeskeiseksi väitetty opetustoiminta ei aina vastaa kaikkia sen pääperiaatteita tai tavoitteita. Tämä ristiriita on yksi oppilaskeskeisen opetuksen toteutumisen suurimpia haasteita. Haasteeseen vastaamiseksi olen ideoinut oppilaskeskeistä pedagogiikkaa edistävän toimintamallin (”OPET”). Toimintamalli perustuu opettajien tietoisuuden lisäämiseen oppilaskeskeisyydestä, opetuksen monipuoliseen arviointiin sekä reflektion tukemiseen.
Opinnäytetyöni on toimintatutkimus, jonka tarkoituksena oli arvioida ”OPET”-toimintamallin käyttökelpoisuutta. Tutkimus sisälsi kaksi ryhmää: viidestä soitonopettajasta koostuvan keskusteluryhmän (”OPET”- mallin koekäyttäjät) ja opetustapahtuman eri sidosryhmien edustajista, alan asiantuntijoista sekä edellä mainituista viidestä soitonopettajasta koostuvan verkkokeskusteluryhmän (yhteensä 15 osallistujaa). Tutkimusaineisto muodostui keräämällä näiden ryhmien jäsenten kokemuksia ja näkemyksiä keskustelujen taltioinnin, palautekyselyjen, oman oppimispäiväkirjani sekä soitonopettajille suoritetun teemahaastattelun avulla.
Tutkimukseni päätulokseksi muodostui, että soitonopettajien keskuudessa vaikuttaa olevan selkeä tarve yhteistoiminnallisiin ja ohjattuihin ryhmäkeskusteluihin. Ohjatut ryhmäkeskustelut tukevat opettajien pedagogisen ajattelun kehittymistä sekä itsearviointia. Tämä puolestaan edesauttaa oppilaskeskeisemmän soitonopetuksen toteutumista. Tutkimustuloksen perusteella luonnostelin ”OPET”- toimintamallin toista versiota, jonka jatkokehittäminen tapahtuu tulevaisuudessa joko osana jatko-opiskelujani, työpaikkani pedagogisena projektina tai yhteistyössä aiheesta kiinnostuneen musiikkioppilaitoksen kanssa.
Opinnäytetyöni on toimintatutkimus, jonka tarkoituksena oli arvioida ”OPET”-toimintamallin käyttökelpoisuutta. Tutkimus sisälsi kaksi ryhmää: viidestä soitonopettajasta koostuvan keskusteluryhmän (”OPET”- mallin koekäyttäjät) ja opetustapahtuman eri sidosryhmien edustajista, alan asiantuntijoista sekä edellä mainituista viidestä soitonopettajasta koostuvan verkkokeskusteluryhmän (yhteensä 15 osallistujaa). Tutkimusaineisto muodostui keräämällä näiden ryhmien jäsenten kokemuksia ja näkemyksiä keskustelujen taltioinnin, palautekyselyjen, oman oppimispäiväkirjani sekä soitonopettajille suoritetun teemahaastattelun avulla.
Tutkimukseni päätulokseksi muodostui, että soitonopettajien keskuudessa vaikuttaa olevan selkeä tarve yhteistoiminnallisiin ja ohjattuihin ryhmäkeskusteluihin. Ohjatut ryhmäkeskustelut tukevat opettajien pedagogisen ajattelun kehittymistä sekä itsearviointia. Tämä puolestaan edesauttaa oppilaskeskeisemmän soitonopetuksen toteutumista. Tutkimustuloksen perusteella luonnostelin ”OPET”- toimintamallin toista versiota, jonka jatkokehittäminen tapahtuu tulevaisuudessa joko osana jatko-opiskelujani, työpaikkani pedagogisena projektina tai yhteistyössä aiheesta kiinnostuneen musiikkioppilaitoksen kanssa.