Lapin alueen 14 -16 -vuotiaiden nuorten arvioita saamastaan seksuaalikasvatuksesta ja ideoita seksuaalikasvatuksen kehittämiseksi : Seksuaaliterveys Lapin lasten, nuorten ja perheiden voimavaraksi -hanke
Vuopio, Taru; Arbelius, Anna-Kaisa; Mansikkasalo, Suvi (2017)
Vuopio, Taru
Arbelius, Anna-Kaisa
Mansikkasalo, Suvi
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801111231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801111231
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää 14 – 16-vuotiaiden lappilaisten nuorten arvioita saamastaan seksuaalikasvatuksesta ja saada heiltä kehittä-misideoita seksuaalikasvatukselle. Tavoitteena on hyödyntää nuorten tietoja ja ideoita kehitettäessä uutta koulutusmateriaalia, jota voidaan monipuolisesti hyödyntää nuorten seksuaalikasvatuksessa. Opinnäytetyön teoreettisessa vii-tekehyksessä kuvataan seksuaalisuutta, seksuaalikasvatusta, sekä vanhem-pien ja koulun roolia seksuaalikasvattajina. Opinnäytetyö on osa ”Seksuaali-terveys Lapin lasten, nuorten ja perheiden voimavaraksi” –hanketta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin Lapin yhdeksän kunnan yläkoulujen nuo-rille. Tutkimusote on kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Nuorilla oli mahdollisuus vastata kyselyyn anonyymisti eri älylaitteilla. Kyse-lyyn vastaaminen oli vapaaehtoista, eikä kaikkiin kysymyksiin tarvinnut vasta-ta.
Tutkimuksen tulosten perusteella nuoret ovat saaneet eniten seksuaalisuu-teen liittyvää tietoa terveystiedon opettajalta, kouluterveydenhoitajalta, interne-tistä sekä kavereiltaan. 94 % (n= 358) nuorista arvioi saamansa seksuaalikas-vatuksen vastanneen hyvin omia tarpeita. Neljännes nuorista (n=93) taas koki, ettei ollut saanut kotona lainkaan seksuaalikasvatusta. Nuoret kertoivat saa-neensa eniten tietoa murrosiästä, muutoksista kehossa, ystävyydestä sekä eh-käisystä. Vähiten tietoa nuoret olivat saaneet seksuaalisesta riskikäyttäytymi-sestä, intiimiongelmista, itsetyydytyksestä ja seksuaali-identiteetistä. Nuoret priorisoivat tärkeimmiksi asioiksi ehkäisystä, sukupuolitaudeista, jälkiehkäisys-tä sekä seksuaalisesta häirinnästä ja hyväksikäytöstä puhumisen. Lisäksi nuo-ret toivoivat, että seksuaalikasvatus olisi tytöillä ja pojilla erikseen ja opettajat perehtyisivät aiheeseen paremmin. Tärkeinä asioina pidettiin konkreettisia opetusmenetelmiä, ulkopuolisia asiantuntijoita sekä vanhempien osallistumis-ta varhaiseen seksuaalikasvatukseen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin Lapin yhdeksän kunnan yläkoulujen nuo-rille. Tutkimusote on kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Nuorilla oli mahdollisuus vastata kyselyyn anonyymisti eri älylaitteilla. Kyse-lyyn vastaaminen oli vapaaehtoista, eikä kaikkiin kysymyksiin tarvinnut vasta-ta.
Tutkimuksen tulosten perusteella nuoret ovat saaneet eniten seksuaalisuu-teen liittyvää tietoa terveystiedon opettajalta, kouluterveydenhoitajalta, interne-tistä sekä kavereiltaan. 94 % (n= 358) nuorista arvioi saamansa seksuaalikas-vatuksen vastanneen hyvin omia tarpeita. Neljännes nuorista (n=93) taas koki, ettei ollut saanut kotona lainkaan seksuaalikasvatusta. Nuoret kertoivat saa-neensa eniten tietoa murrosiästä, muutoksista kehossa, ystävyydestä sekä eh-käisystä. Vähiten tietoa nuoret olivat saaneet seksuaalisesta riskikäyttäytymi-sestä, intiimiongelmista, itsetyydytyksestä ja seksuaali-identiteetistä. Nuoret priorisoivat tärkeimmiksi asioiksi ehkäisystä, sukupuolitaudeista, jälkiehkäisys-tä sekä seksuaalisesta häirinnästä ja hyväksikäytöstä puhumisen. Lisäksi nuo-ret toivoivat, että seksuaalikasvatus olisi tytöillä ja pojilla erikseen ja opettajat perehtyisivät aiheeseen paremmin. Tärkeinä asioina pidettiin konkreettisia opetusmenetelmiä, ulkopuolisia asiantuntijoita sekä vanhempien osallistumis-ta varhaiseen seksuaalikasvatukseen.