Yrittäjyys ja hautomotoiminta luovilla aloilla : alueellisen kehittämiskeskuksen ja kulttuuriyrityshautomon yhteistyö
Hauhio, Elisa (2010)
Hauhio, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108637
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee luovien alojen yritystoimintaa, sekä kulttuurialoihin fokusoitunutta hautomotoimintaa. Työssä on tutkittu Keski-Uudenmaan alueen kulttuuriyrityskeskuksen sekä sen yhteistyöorganisaatioiden toimintaa, näkemyksiä ja linjauksia. Tutkimus määrittelee ja tarkentaa kulttuuriyrittäjyyteen liittyvää sanastoa sekä käsitteitä.
Työn tavoitteena on selvittää luovien alojen ominaispiirteitä yrittäjyydessä ja niiden sulautumista perinteisien toimialojen joukkoon. Tutkimustulosten päämäärä on luoda työkaluja yrityskehittämiskeskuksille, esimerkiksi luovien alojen hautomotoiminnan sisällön rakentamiseen, tai olemassa olevien toimintojen uudelleen arviointiin.
Arvoketjujen erilaisuus, heikko asiakaslähtöisyys sekä puutteellinen liiketoimintaosaaminen ovat haasteita, jotka on yleisesti liitetty kulttuuriyrittäjyyteen. Kulttuurin sekä luovien alojen tuotteet ja palvelut lisäävät tutkitusti hyvinvointia, vahvistavat alueellisesti muita toimialoja sekä tuovat lisäarvoa kansalliseen bruttokansantuotteeseen.
Luovuuden sekä luovan prosessin teorioiden ymmärtäminen on osoittautunut tärkeäksi, kun suunnitellaan aloittavalle kulttuuriyrittäjälle suunnattuja kehittämispalveluita. Kuluttajien ostopäätökset ovat luovilla aloilla tutkimatonta tietoa, johon opetusministeriö on eri julkaisuissaan viitannut tulevaisuuden kehittämiskohteena. Tutkimuksessa esitellään tänä päivänä yrittäjän kannalta välttämättömän verkostoitumisen monet mahdollisuudet sekä sen tuomat haasteet.
Työn tavoitteena on selvittää luovien alojen ominaispiirteitä yrittäjyydessä ja niiden sulautumista perinteisien toimialojen joukkoon. Tutkimustulosten päämäärä on luoda työkaluja yrityskehittämiskeskuksille, esimerkiksi luovien alojen hautomotoiminnan sisällön rakentamiseen, tai olemassa olevien toimintojen uudelleen arviointiin.
Arvoketjujen erilaisuus, heikko asiakaslähtöisyys sekä puutteellinen liiketoimintaosaaminen ovat haasteita, jotka on yleisesti liitetty kulttuuriyrittäjyyteen. Kulttuurin sekä luovien alojen tuotteet ja palvelut lisäävät tutkitusti hyvinvointia, vahvistavat alueellisesti muita toimialoja sekä tuovat lisäarvoa kansalliseen bruttokansantuotteeseen.
Luovuuden sekä luovan prosessin teorioiden ymmärtäminen on osoittautunut tärkeäksi, kun suunnitellaan aloittavalle kulttuuriyrittäjälle suunnattuja kehittämispalveluita. Kuluttajien ostopäätökset ovat luovilla aloilla tutkimatonta tietoa, johon opetusministeriö on eri julkaisuissaan viitannut tulevaisuuden kehittämiskohteena. Tutkimuksessa esitellään tänä päivänä yrittäjän kannalta välttämättömän verkostoitumisen monet mahdollisuudet sekä sen tuomat haasteet.