Näytä suppeat kuvailutiedot

Lasten ja nuorten klassisen soittoharrastuksen lopettamiseen johtavia tekijöitä

Hyväri, Tiina (2018)

dc.contributor.authorHyväri, Tiina
dc.date.accessioned2018-01-24T05:49:27Z
dc.date.available2018-01-24T05:49:27Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201801191471
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/140486
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö käsittelee varhaisnuoruutta, lasten ja nuorten klassisen soittoharrastuksen lopettamiseen johtavia asioita sekä soittamisen motivaatiota. Työn tarkoituksena on tuoda esille lopettamiseen johtavia tekijöitä ja selvittää, mitkä tekijät motivoivat nuoria pysymään musiikkiharrastuksen parissa. Työn lähdeaineistona on käytetty useita väitöskirjoja, opinnäytetöitä, muita kirjoja sekä nettilähteitä. Monet lähteistä ovat tutkimuksia nuorten musiikin harrastamisesta tai soittomotivaatiosta. Soittoharrastuksen lopettamiseen johtavia tekijöitä on paljon, mutta kaikkiin asioihin soitonopettaja tai vanhemmat eivät voi vaikuttaa. Sellainen on esimerkiksi oman innon ja kiinnostuksen hiipuminen. Keskeisimpiä asioita, joihin on mahdollista vaikuttaa, ovat opettaja–oppilas-suhde, soitettu ohjelmisto, soittimen valinta, perheen tuki sekä oppilaitoksen ilmapiiri. Olennainen tekijä on myös musiikin opetussuunnitelma, joka onkin uusittu vuonna 2017. Opettajan vaihtuminen usein on merkittävä lopettamiseen johtava seikka. Soittamiseen motivoivia tekijöitä ovat muun muassa hyvä opettaja–oppilas-suhde, oikeanlainen musiikkiohjelmisto, soittamisesta saatu ilo ja osaamisen tunne sekä flow-kokemukset. Myös hyvät kokemukset tutkinnoista ja esiintymisistä sekä ystävien ja perheen tuki motivoivat soittamaan. Esimerkiksi perheessä vallitsevat arvot ja asenteet vaikuttavat lapsen innostumiseen ja harrastamiseen. Soittoa harrastavat ystävät tai vähintään tutut lapset tarjoavat lapselle esikuvia ja terveen itsetunnon mittapuita. Tästä opinnäytetyöstä soitonopettajat saavat tietoa, millä keinoilla voivat vaikuttaa oppilaan motivaatioon. Jatkossa voisi vielä tehdä haastatteluja ja kyselyitä soittoharrastuksen lopettaneille, jotta saisi lopettamiseen johtavista tekijöistä uudempaa tietoa. Olisi myös mielenkiintoista tietää, mikä on nykyään yleisin lopettamisikä ja miten nykyajan ala- ja yläastelaiset suhtautuvat klassiseen soittoharrastukseen.fi
dc.description.abstractThis thesis deals with things that lead young people to give up playing a classical instrument and the motivation for playing. The aim of this thesis was to bring out the things leading to stop playing and to figure out which things motivate young people to keep playing. The source material of this study consisted of many theses, doctoral theses, books and internet sources. Many of the sources are studies about the youth’s music hobbies or the motivation for playing. There are a lot of things leading to stop playing but the teacher or the parents can not influence all the causes, for example, the student’s own enthusiasm and interest. Essential subjects to which people can affect are the relationship between the teacher and the student, the repertoire, the choice of the instrument, the support of the family and the atmosphere of the music school. An important thing is also the syllabus of music, which, in fact, is renewed in Finland in autumn 2017. Furthermore, if the teacher changes often, it can lead to stop playing. Things motivating to play are amongst other things a good relationship between the teacher and the student, a suitable repertoire, the joy of playing, the feeling of ability and the “flow” experienc-es. In addition, good experiences at the examinations and performances and the support of the family and friends motivate to play. For instance, the values and attitudes of the family affect the enthusiasm and the hobbies of the child. Friends or at least familiar children playing an instrument give a child a good example. This thesis offers instrumental teachers knowledge how they may affect a student’s motivation. In the future, more interviews and surveys for people who have finished playing should be done in order to get newer information of the things leading to stop playing. Moreover, it would be interest-ing to know more what is the most common age to give up playing, and what kind of an attitude children and youth have towards classical music as a hobby nowadays.en
dc.language.isofin
dc.publisherOulun ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleLasten ja nuorten klassisen soittoharrastuksen lopettamiseen johtavia tekijöitäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2125
dc.organizationOulun ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationOulun ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordsoittaminen
dc.subject.keywordmotivaatio
dc.subject.keywordmurrosikä
dc.subject.keywordmusiikkipedagogiikka
dc.subject.keywordsoitonopetus
dc.subject.specializationMusiikkipedagogi
dc.subject.degreeprogramfi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music|
dc.subject.disciplineMusiikin tutkinto-ohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot