Hoidon tarpeen arviointi ja triage Iisalmen sairaalan päivystyksessä : Kysely hoitajille
Huttunen, Mika; Hiekkataipale, Aleksi; Pääkkönen, Jyri (2018)
Huttunen, Mika
Hiekkataipale, Aleksi
Pääkkönen, Jyri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291765
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä tekijät edistävät ja mitkä haittaavat hoidontarpeen arviointia ja triage arvioinnin toteuttamista Iisalmen sairaalan päivystyksessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja kehittää päivystyksen hoidontarpeen arviointia ja triage-toimintaa, sekä tuoda esille hoitohenkilökunnan näkemyksiä mahdollisista kehittämismahdollisuuksista.
Tutkimus oli tyyliltään laadullinen kyselytutkimus ja se toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla muodostetulla kyselylomakkeella, joka jaettiin Iisalmen sairaalan päivystyksen työntekijöille työsähköpostin kautta. Sähköinen kyselylomake sisälsi viisi avointa kysymystä, jotka pohjautuivat tutkimukselle asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Yhdeksälle vastaukselle toteutettiin laadullinen sisällönanalyysi.
Triage-luokittelun perimmäisenä tavoitteena on päivystystoiminnan resurssien optimoiminen niin, että kiireellistä hoitoa vaativat potilaat saavat mahdollisimman nopeaa ja tehokasta hoitoa. Triage ei kuitenkaan palvele pelkästään välitöntä hoidon tarvetta vaativia potilaita, vaan sen tarkoituksena on mahdollistaa myös kiireellisyysluokassa alempana olevia asiakkaita saamaan heidän sairautensa tai vaivansa edellyttämää hoitoa riittävän tehokkaasti ja oikea-aikaisesti.
Tässä tutkimuksessa nykyinen käytössä oleva triage-luokitus koettiin hyväksi työkaluksi potilaiden kiireellisyyden luokitteluun, mutta sen ei kuitenkaan koettu oleva tarpeeksi erotteleva. Koulutus ja perehdytys työhön koettiin riittävänä. Kehityskohteena esille nousi henkilöstömitoitus, erityisesti iltavuorojen ja viikonloppujen aikana jolloin ruuhkautuminen on yleisintä. Kyselyn perusteella oli kuitenkin mahdoton määrittää, onko päivystyksen nykyinen henkilöstöresurssi riittävä vai ovatko he tottuneet työskentelemään kiireessä.
Tutkimus oli tyyliltään laadullinen kyselytutkimus ja se toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla muodostetulla kyselylomakkeella, joka jaettiin Iisalmen sairaalan päivystyksen työntekijöille työsähköpostin kautta. Sähköinen kyselylomake sisälsi viisi avointa kysymystä, jotka pohjautuivat tutkimukselle asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Yhdeksälle vastaukselle toteutettiin laadullinen sisällönanalyysi.
Triage-luokittelun perimmäisenä tavoitteena on päivystystoiminnan resurssien optimoiminen niin, että kiireellistä hoitoa vaativat potilaat saavat mahdollisimman nopeaa ja tehokasta hoitoa. Triage ei kuitenkaan palvele pelkästään välitöntä hoidon tarvetta vaativia potilaita, vaan sen tarkoituksena on mahdollistaa myös kiireellisyysluokassa alempana olevia asiakkaita saamaan heidän sairautensa tai vaivansa edellyttämää hoitoa riittävän tehokkaasti ja oikea-aikaisesti.
Tässä tutkimuksessa nykyinen käytössä oleva triage-luokitus koettiin hyväksi työkaluksi potilaiden kiireellisyyden luokitteluun, mutta sen ei kuitenkaan koettu oleva tarpeeksi erotteleva. Koulutus ja perehdytys työhön koettiin riittävänä. Kehityskohteena esille nousi henkilöstömitoitus, erityisesti iltavuorojen ja viikonloppujen aikana jolloin ruuhkautuminen on yleisintä. Kyselyn perusteella oli kuitenkin mahdoton määrittää, onko päivystyksen nykyinen henkilöstöresurssi riittävä vai ovatko he tottuneet työskentelemään kiireessä.