Läheisten odotukset omaisyhdistyksen toiminnassa : "Saada se tunne, että emme ole ainoita"
Pekkola, Vesa-Matti (2018)
Pekkola, Vesa-Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801311832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801311832
Tiivistelmä
Muuttuneiden mielenterveyspalveluiden rakenteiden myötä vastuu mielenterveyskuntoutuksesta on siirtynyt yhä enemmän asiakkaille itselleen ja heidän omaisilleen. Tästä johtuen myös omaisten hyvinvointi on muuttunut. Suomessa mielenterveysomaisten etujärjestönä toimii FinFami. Yksi sen 16 jäsenyhdistyksestä on FinFami – Uusimaa ry. FinFami - Uusimaa tuottaa Uudenmaan alueen mielenterveyskuntoutujien omaisille ja läheisille toimintaa ja palveluita, joiden tarkoitus antaa on läheisille ja omaisille välitöntä ja välillistä tukea lisäämällä heidän hyvinvointiaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä asiakkaat odottavat FinFami -Uusimaa ry:ltä. Tavoitteena on myöhemmin käyttää saatuja tuloksia tehtäessä yhdistykselle uutta viestintästrategiaa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla FinFami – Uusimaa ry:n asiakkaita (n=7.)Haastattelumuotona oli teemahaastattelu ja saatu aineisto. Tulokset luokiteltiin seitsemään eri luokkaan, jotka kuvaavat asiakkaiden yhdistykseen ja sen palveluihin kohdistuvia odotuksia. Nämä luokat ovat stigma, tieto ja tuki, vertaisuus ja vertaistuki, yhteistyö muiden toi-mijoiden kanssa, edunvalvonta, viestintä sekä toiminnat.
Tulosten perusteella yhdistys vastaa tällä hetkellä varsin hyvin asiakkaiden toiveisiin. Eniten yhdistykseltä odotetaan panostamista edunvalvonnallisiin palveluihin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä asiakkaat odottavat FinFami -Uusimaa ry:ltä. Tavoitteena on myöhemmin käyttää saatuja tuloksia tehtäessä yhdistykselle uutta viestintästrategiaa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla FinFami – Uusimaa ry:n asiakkaita (n=7.)Haastattelumuotona oli teemahaastattelu ja saatu aineisto. Tulokset luokiteltiin seitsemään eri luokkaan, jotka kuvaavat asiakkaiden yhdistykseen ja sen palveluihin kohdistuvia odotuksia. Nämä luokat ovat stigma, tieto ja tuki, vertaisuus ja vertaistuki, yhteistyö muiden toi-mijoiden kanssa, edunvalvonta, viestintä sekä toiminnat.
Tulosten perusteella yhdistys vastaa tällä hetkellä varsin hyvin asiakkaiden toiveisiin. Eniten yhdistykseltä odotetaan panostamista edunvalvonnallisiin palveluihin.