Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kielenopetusmenetelmästä sosiokulttuurisen innostamisen työvälineeksi : Toisto-metodin rakenteen hyödynnettävyys ikääntyvien maahanmuuttajien ryhmätoiminnassa

Laine, Jetta; Moilanen, Alla; Ruusu , Eija (2018)

 
Avaa tiedosto
Laine Jetta_Moilanen Alla_Ruusu Eija.pdf (3.213Mt)
Lataukset: 


Laine, Jetta
Moilanen, Alla
Ruusu , Eija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062079
Tiivistelmä
Tämän monimuotoisen opinnäytetyömme aiheena oli sosiokulttuurinen innostaminen ikääntyvien venäjänkielisten maahanmuuttajien parissa. Työn tavoitteena oli kehittää aivojumppatuokioita ja tuottaa käsikirja ryhmätoimintaan kielenopetusmenetelmää hyödyntäen. Tuokiot ja käsikirja on kehitetty Matalan kynnyksen kohtaamis- ja palvelupaikka Tsaikan käyttöön. Kehittämistyön tuotosten tavoitteena oli tukea ikääntyvien oppimismotivaatiota sekä nostaa asiakkaat keskiöön, passiivisista palvelun käyttäjistä niiden aktiivisiksi kehittäjiksi, sosiokulttuurisen innostamisen periaatteiden mukaisesti.

Tutkimusosuudessa oli tarkoitus selvittää, toimiiko Toisto-kielenopetusmenetelmä sosiokulttuurisen innostamisen välineenä uudenlaisessa ikääntyville maahanmuuttajille suunnatussa ryhmätoiminnassa. Kielenopetuksessa Toisto-metodi oli Tsaikan yhteisölle entuudestaan tuttu ja ajatus menetelmän kehittämisestä uudenlaiseen ryhmätoimintaan nousi heidän toiveistaan. Lähestymistapana tutkimusosuudessamme oli strukturoitu ryhmähaastattelu asiakkaille. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää Toisto-metodin mielekkyyttä ja sovellettavuutta kyseiselle kohderyhmälle. Saamiemme tulosten perusteella suunnittelimme asiakaslähtöisen tuotoksen, Aivojumppa-käsikirjan.

Kehittämisosuudessa uudeksi ryhmätoiminnaksi muotoutui ETNIMU-projektin kehittämät aivoja aktivoivat harjoitteet, jossa käytimme Toisto-metodin rakennetta ja sisältöä. Ryhmätoiminnan kehittämisprosessimme perustui sosiokulttuurisen innostamisen periaatteisiin lähtien Tsaikan asiakkaista ja heidän arjestaan. Asiakkaat olivat mukana koko kehittämistyön ajan.

Kehittämämme ryhmätoiminnan tarkoituksena oli tarjota valmis toimintamuoto Tsaikan ohjaajien käyttöön keventämään työtaakkaa toiminnan suunnittelussa sekä tarjoamaan uusia työkaluja mielekkääseen ryhmätoimintaan. Asiakkaille ryhmätoiminta tarjoaa yhteisöllisen oppimisen kautta mahdollisuuden sosiaalisten suhteiden vahvistumiseen, luovuuteen ja itseilmaisuun sekä elinikäiseen oppimiseen. Käsikirjamme on yksi kolmannelle sektorille kehitetty työkalu täydentämään sosiaalialan palveluita ikääntyville.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste