Raskaankaluston pelastusharjoitussimulaattori
Tarhanen, Timo (2017)
Tarhanen, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072098
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella, valmistaa ja testata raskaankaluston pelastusharjoitussimulaattori, joka tulisi toimimaan osana UATP 2017-koulutuskiertuetta. Pelastusharjoitussimulaattorin tilaajana toimivat Metropolia Ammattikorkeakoulu, Suomen Palopäällystöliitto, Suomen Pelastusalan Keskusliitto ja Pelastusopisto. Työ toimi jatkona Laitejärjestelmä ketjuvetoon -innovaatioprojektille.
Raskaankaluston pelastusharjoitussimulaattorin projektia käsiteltiin protomallina ja laadittiin projektikaavioissa käytetty vesiputouskaavio. Laitteen toiminnallisia tuloksia olivat kuorma-auton hytin nostaminen normaali korkeuteen pelastusharjoitusta varten ja laskeminen alas hyttien kuljetusta varten.
Pelastusharjoitussimulaattorin valmistus suoritettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun työtiloissa Hernesaaressa. Valmistusprosessi eteni osavalmistuksen, osakokoonpanon ja kokoonpanon kautta pintakäsittelyyn. Simulaattori valmistettiin onnistuneesti ja laitetta pystyttiin testaamaan Tampereella ja Turussa UATP 2017-koulutustilaisuuksissa. Ongelmaksi testeissä havaittiin hyttien kiinnitys, minkä seurauksena suoritettiin uudet laskelmat. Ketjuvedossa tapahtuvan vetovoiman rasitukset analysoitiin FEM-analyysi CATIAlla kiinnikkeiden lujuuksien varmistamiseksi. Näiden avulla todettiin kiinnikkeiden kestävän, mutta takakiinnikkeiden pulttiliitosten sijainti todettiin epäedulliseksi. Ehdotettiin korjaavana toimenpiteenä takakiinnikkeiden uusimista, sekä etukiinnikkeiden korjaamista ja vahvistamista. Takakiinnikkeiden uusimisesta laadittiin piirustuksiin b-versio. Muutostöiden valmistumisen ja tilaajan niiden hyväksynnän jälkeen pelastusharjoitussimulaattori myydään ja luovutetaan Keski-Suomen Pelastuslaitokselle.
Pelastusharjoitussimulaattori täytti sille asetetut vaatimukset ja mahdollisti pelastusharjoitusten läpiviemisen. Lisäksi lopputyössä pohdittiin laitteen jatkokehitystä, jolla voitaisiin parantaa hyttien kuljetusta. Työn tuloksena syntyi myös harjoitussimulaattorin käyttöohje.
Raskaankaluston pelastusharjoitussimulaattorin projektia käsiteltiin protomallina ja laadittiin projektikaavioissa käytetty vesiputouskaavio. Laitteen toiminnallisia tuloksia olivat kuorma-auton hytin nostaminen normaali korkeuteen pelastusharjoitusta varten ja laskeminen alas hyttien kuljetusta varten.
Pelastusharjoitussimulaattorin valmistus suoritettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun työtiloissa Hernesaaressa. Valmistusprosessi eteni osavalmistuksen, osakokoonpanon ja kokoonpanon kautta pintakäsittelyyn. Simulaattori valmistettiin onnistuneesti ja laitetta pystyttiin testaamaan Tampereella ja Turussa UATP 2017-koulutustilaisuuksissa. Ongelmaksi testeissä havaittiin hyttien kiinnitys, minkä seurauksena suoritettiin uudet laskelmat. Ketjuvedossa tapahtuvan vetovoiman rasitukset analysoitiin FEM-analyysi CATIAlla kiinnikkeiden lujuuksien varmistamiseksi. Näiden avulla todettiin kiinnikkeiden kestävän, mutta takakiinnikkeiden pulttiliitosten sijainti todettiin epäedulliseksi. Ehdotettiin korjaavana toimenpiteenä takakiinnikkeiden uusimista, sekä etukiinnikkeiden korjaamista ja vahvistamista. Takakiinnikkeiden uusimisesta laadittiin piirustuksiin b-versio. Muutostöiden valmistumisen ja tilaajan niiden hyväksynnän jälkeen pelastusharjoitussimulaattori myydään ja luovutetaan Keski-Suomen Pelastuslaitokselle.
Pelastusharjoitussimulaattori täytti sille asetetut vaatimukset ja mahdollisti pelastusharjoitusten läpiviemisen. Lisäksi lopputyössä pohdittiin laitteen jatkokehitystä, jolla voitaisiin parantaa hyttien kuljetusta. Työn tuloksena syntyi myös harjoitussimulaattorin käyttöohje.