Superfoodien tulevaisuus : Suomen luonnontuotealan nykytilanne sekä sen tulevaisuuden näkymät megatrendien valossa
Koski, Mira; Sorvari, Johanna (2018)
Koski, Mira
Sorvari, Johanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082170
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on saavuttaa laaja ymmärrys Suomen luonnontuotealasta, siihen vaikuttavista ulkoisista muutosvoimista ja alan tulevaisuuteen vaikuttavista megatrendeistä. Aiheen valinnan taustalla vaikuttaa oma mielenkiintomme superfoodeja ja kokonaisvaltaista hyvinvointia kohtaan. Työn tavoitteena on identifioida ne megatrendit, jotka tulevat vaikuttamaan alaan eniten, ja selvittää kuinka niiden ennakointi voi auttaa alalla toimivia ja alalle vasta pyrkiviä superfood-yrityksiä. Termiä superfood-yritys käytetään yrityksestä, joka toimii superfood-tuotteiden maahantuojana ja/tai valmistajana.
Tutkimuksen tietoperusta muodostui toimialaraporteista sekä kirjallisuudesta. Toimialan analysoinnissa hyödynsimme viiden voiman mallia sekä PESTE-analyysia. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu, jonka analysoinnilla aineistosta kyettiin tunnistamaan keskeisimmät teemat eli trendit. Nämä trendit sisällytettiin skenaario-menetelmää hyödyntäen kolmeen eri tulevaisuuden skenaarioon.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että superfoodeihin keskittyviä yrityksiä on Suomessa jo useita ja tarjonta tulee kasvamaan lähivuosina. Alalla menestyminen vaatii rohkeaa erottautumista muista yrityksistä. Lisäksi voidaan todeta, että superfood-ilmiö on jo laantumassa, eikä termin käyttö tuotteen yhteydessä tule takaamaan tuotteelle enää totuttua lisäarvoa.
Aineiston tulosten perusteella voidaan sanoa, että tulevaisuudessa luonnontuotealan kehitystä voimakkaimmin muokkaavat globaalit megatrendit ovat digitalisaatio, terveys ja hyvinvointi sekä yksilöllisyys. Tulevaisuudessa kuluttajille tulee tarjota yhä yksilöllisempiä ratkaisuja vastaamaan heidän henkilökohtaisia tarpeitaan. Yksilöllinen terveydentilan mittaamisen suosio tulee kasvamaan teknologian kehityksen myötä, mikä luonnontuotealan yritysten tulisi huomioida tämä sekä kehittää kyseiseen trendiin sopivia palveluita ja tuotteita. Digitalisaatio tulee lisäämään verkkokaupan myyntiä ja kuluttajat tulevat myös hakemaan yhä enemmän tietoa tuotteista ja niiden vaikutuksista hyödyntäen internetiä ja eri mobiiliapplikaatioita. Huomioimalla näiden väistämättömien megatrendien vaikutukset liiketoiminnassaan, yritysten on mahdollista saavuttaa huomattavaa kilpailuetua tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tietoperusta muodostui toimialaraporteista sekä kirjallisuudesta. Toimialan analysoinnissa hyödynsimme viiden voiman mallia sekä PESTE-analyysia. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu, jonka analysoinnilla aineistosta kyettiin tunnistamaan keskeisimmät teemat eli trendit. Nämä trendit sisällytettiin skenaario-menetelmää hyödyntäen kolmeen eri tulevaisuuden skenaarioon.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että superfoodeihin keskittyviä yrityksiä on Suomessa jo useita ja tarjonta tulee kasvamaan lähivuosina. Alalla menestyminen vaatii rohkeaa erottautumista muista yrityksistä. Lisäksi voidaan todeta, että superfood-ilmiö on jo laantumassa, eikä termin käyttö tuotteen yhteydessä tule takaamaan tuotteelle enää totuttua lisäarvoa.
Aineiston tulosten perusteella voidaan sanoa, että tulevaisuudessa luonnontuotealan kehitystä voimakkaimmin muokkaavat globaalit megatrendit ovat digitalisaatio, terveys ja hyvinvointi sekä yksilöllisyys. Tulevaisuudessa kuluttajille tulee tarjota yhä yksilöllisempiä ratkaisuja vastaamaan heidän henkilökohtaisia tarpeitaan. Yksilöllinen terveydentilan mittaamisen suosio tulee kasvamaan teknologian kehityksen myötä, mikä luonnontuotealan yritysten tulisi huomioida tämä sekä kehittää kyseiseen trendiin sopivia palveluita ja tuotteita. Digitalisaatio tulee lisäämään verkkokaupan myyntiä ja kuluttajat tulevat myös hakemaan yhä enemmän tietoa tuotteista ja niiden vaikutuksista hyödyntäen internetiä ja eri mobiiliapplikaatioita. Huomioimalla näiden väistämättömien megatrendien vaikutukset liiketoiminnassaan, yritysten on mahdollista saavuttaa huomattavaa kilpailuetua tulevaisuudessa.