Tanssin mahdollisuudet toimintaterapiassa : kokemuksia luovan tanssin ryhmästä Tyttöjen Talolla
Kulas, Mirna; Lindfors, Minka (2018)
Kulas, Mirna
Lindfors, Minka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella tanssillisten ja kehollisten menetelmien soveltuvuutta toimintaterapian välineeksi sekä lisätä menetelmien tarjoamien mahdollisuuksien tuntemusta toimintaterapeuttien ja alan opiskelijoiden keskuudessa. Se toteutettiin yhteistyössä Helsingin Tyttöjen Talon kanssa. Työn tarkoituksena oli toteuttaa viisi kertaa kokoontuva luovan tanssin ryhmä 18–28-vuotiaille Helsingin Tyttöjen Talon asiakkaille, kuvata toteutunut ryhmäprosessi tässä raportissa ja kuvailla ryhmässä käytetyt menetelmät niin, että ne olisivat muiden aiheesta kiinnostuneiden toimintaterapeuttien käytettävissä.
Opinnäytetyö pohjautui tanssin, liikkeen, kehollisuuden ja toimintaterapian teoriaan, toimintaterapian psykososiaaliseen viitekehykseen sekä tanssin, liikkeen ja kehollisuuden käyttöä kuntoutuksessa käsittäviin ajankohtaisiin tutkimuksiin. Opinnäytetyö ei sisältänyt tutkimuksellista osuutta, vaan se keskittyi luovan tanssin ryhmän käytännön toteutukseen ja sen ryhmäprosessin kuvaamiseen. Ryhmän suunnittelua ja toteutusta ohjasi toimintaterapeuttisen ryhmän ohjaukseen tarkoitettu Marilyn B. Colen seitsemän vaiheen työtapa. Ryhmäprosessi dokumentoitiin pitämällä kenttäpäiväkirjaa tehdyistä havainnoista ja ryhmäläisten kanssa käydyistä keskusteluista. Prosessin lopuksi ryhmäläisiltä kerättiin myös kirjallista palautetta.
Ryhmään osallistui lopulta kolme yli 20-vuotiasta naista. Ryhmän teemoiksi nousivat muun muassa omien rajojen tunnistaminen, itsestä huolen pitäminen, rentoutuminen ja vuorovaikutuksen harjoitteleminen. Prosessin lopussa ryhmään osallistuneet kokivat ryhmän itselleen merkityksellisenä ja siihen osallistumisen hyvänä. Se oli tarjonnut “tauon arjesta” sekä uusia oivalluksia ja toiminut askeleena kohti hyväksyvämpää suhdetta itseen. Myös ryhmän ohjaajat kokivat osallistujien hyötyneen ryhmästä ja sen aikaisesta toiminnasta.
Opinnäytetyön perusteella näyttää siltä, että tanssi-interventio voisi soveltua toimintaterapeuttisen ryhmän toimintamuodoksi psykososiaalisessa kontekstissa. Aiheesta tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta, sillä tanssillisten ja kehollisten menetelmien käyttö toimintaterapiassa on yleisesti ottaen niukasti dokumentoitua, vaikka se tutkimusten valossa voisikin tarjota tarkoituksenmukaisen, mielekkään ja kustannustehokkaan työskentelytavan toimintaterapeuteille. Tämä opinnäytetyö kuvailee yhdenlaisen tavan ja kontekstin toteuttaa toimintaterapeuttinen ryhmä tanssillisten ja kehollisten menetelmien kautta, ja näin ollen toimii mahdollisena suunnannäyttäjänä tulevaisuuteen.
Opinnäytetyö pohjautui tanssin, liikkeen, kehollisuuden ja toimintaterapian teoriaan, toimintaterapian psykososiaaliseen viitekehykseen sekä tanssin, liikkeen ja kehollisuuden käyttöä kuntoutuksessa käsittäviin ajankohtaisiin tutkimuksiin. Opinnäytetyö ei sisältänyt tutkimuksellista osuutta, vaan se keskittyi luovan tanssin ryhmän käytännön toteutukseen ja sen ryhmäprosessin kuvaamiseen. Ryhmän suunnittelua ja toteutusta ohjasi toimintaterapeuttisen ryhmän ohjaukseen tarkoitettu Marilyn B. Colen seitsemän vaiheen työtapa. Ryhmäprosessi dokumentoitiin pitämällä kenttäpäiväkirjaa tehdyistä havainnoista ja ryhmäläisten kanssa käydyistä keskusteluista. Prosessin lopuksi ryhmäläisiltä kerättiin myös kirjallista palautetta.
Ryhmään osallistui lopulta kolme yli 20-vuotiasta naista. Ryhmän teemoiksi nousivat muun muassa omien rajojen tunnistaminen, itsestä huolen pitäminen, rentoutuminen ja vuorovaikutuksen harjoitteleminen. Prosessin lopussa ryhmään osallistuneet kokivat ryhmän itselleen merkityksellisenä ja siihen osallistumisen hyvänä. Se oli tarjonnut “tauon arjesta” sekä uusia oivalluksia ja toiminut askeleena kohti hyväksyvämpää suhdetta itseen. Myös ryhmän ohjaajat kokivat osallistujien hyötyneen ryhmästä ja sen aikaisesta toiminnasta.
Opinnäytetyön perusteella näyttää siltä, että tanssi-interventio voisi soveltua toimintaterapeuttisen ryhmän toimintamuodoksi psykososiaalisessa kontekstissa. Aiheesta tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta, sillä tanssillisten ja kehollisten menetelmien käyttö toimintaterapiassa on yleisesti ottaen niukasti dokumentoitua, vaikka se tutkimusten valossa voisikin tarjota tarkoituksenmukaisen, mielekkään ja kustannustehokkaan työskentelytavan toimintaterapeuteille. Tämä opinnäytetyö kuvailee yhdenlaisen tavan ja kontekstin toteuttaa toimintaterapeuttinen ryhmä tanssillisten ja kehollisten menetelmien kautta, ja näin ollen toimii mahdollisena suunnannäyttäjänä tulevaisuuteen.