Työntekijöiden motivaatio ja sitoutuminen : Telemarkkinointitiimi YT-neuvotteluiden jälkeen
Lavanti, Taija (2018)
Lavanti, Taija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802112279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802112279
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehittämistyön aiheena on telemarkkinointitiimin sitoutumisen ja motivaation ylläpitäminen ja parantaminen muutostilanteen jälkeen. Keinoksi vaikuttaa näihin tekijöihin ovat valikoituneet hyvä esimiestyö, viestintä ja tiimin toiminnan parantaminen sekä verkostoitumisen vahvistaminen tiimikavereiden kesken. Vaikuttamisen keinot pohjautuvat aiheeseen liittyvään teoriaan. Teoreettiseen viitekehykseen on pyritty löytämään mahdollisimman monipuolisia lähteitä.
Tutkimuksen kohteena olevassa telemarkkinointitiimissä on ollut ennen varsinaisen kehittämistyön aloittamista asiakasyrityksestä aiheutunut henkilöstön vähennystarve. Yhteistoimintaneuvottelut on rajattu koskemaan vain tiimin kahta esimiestä ja neuvottelut päätteeksi toinen esimiehistä on siirtymässä muihin tehtäviin. Myyntihenkilöstön osalta tarvittava vähennys pyritään saamaan aikaan organisaation sisäisten tehtävämuutosten sekä luonnollisen poistuman kautta. Kohdetiimissä on kuitenkin ollut korkea vaihtuvuus, ja kehittämistehtävän yhtenä tärkeänä perusteena onkin se, ettei tiimin koko saa pienentyä liiaksi. Uusia henkilöitä tiimiin ei ole lupa rekrytoida asiakasyrityksen säästökuurin aikana.
Tässä opinnäytetyöraportissa on kuvattu tärkeimmät kehittämistyössä tehdyt toimenpiteet sekä perusteet siihen, miksi juuri nämä toimenpiteet ovat valikoituneet, vaikka teorian mukaan vaikuttamismahdollisuuksina voidaan nähdä monia muitakin keinoja.
Lopuksi on käyty läpi millaisia muutoksia kehittämistoimenpiteet ovat aiheuttaneet valittuihin mittareihin. Onnistumisen arvioinnin mittareina on käytetty työntekijöiden vaihtuvuutta, sairauspoissaolojen määrää sekä myyntitulosta. Tulosten lisäksi on arvioitu kehittämistyön onnistumista muilta osin ja pohdittu mahdollisia jatkotoimenpiteitä.
Tutkimuksen kohteena olevassa telemarkkinointitiimissä on ollut ennen varsinaisen kehittämistyön aloittamista asiakasyrityksestä aiheutunut henkilöstön vähennystarve. Yhteistoimintaneuvottelut on rajattu koskemaan vain tiimin kahta esimiestä ja neuvottelut päätteeksi toinen esimiehistä on siirtymässä muihin tehtäviin. Myyntihenkilöstön osalta tarvittava vähennys pyritään saamaan aikaan organisaation sisäisten tehtävämuutosten sekä luonnollisen poistuman kautta. Kohdetiimissä on kuitenkin ollut korkea vaihtuvuus, ja kehittämistehtävän yhtenä tärkeänä perusteena onkin se, ettei tiimin koko saa pienentyä liiaksi. Uusia henkilöitä tiimiin ei ole lupa rekrytoida asiakasyrityksen säästökuurin aikana.
Tässä opinnäytetyöraportissa on kuvattu tärkeimmät kehittämistyössä tehdyt toimenpiteet sekä perusteet siihen, miksi juuri nämä toimenpiteet ovat valikoituneet, vaikka teorian mukaan vaikuttamismahdollisuuksina voidaan nähdä monia muitakin keinoja.
Lopuksi on käyty läpi millaisia muutoksia kehittämistoimenpiteet ovat aiheuttaneet valittuihin mittareihin. Onnistumisen arvioinnin mittareina on käytetty työntekijöiden vaihtuvuutta, sairauspoissaolojen määrää sekä myyntitulosta. Tulosten lisäksi on arvioitu kehittämistyön onnistumista muilta osin ja pohdittu mahdollisia jatkotoimenpiteitä.