Pelisuunnittelu oppimispeleissä
Joensuu, Joel (2018)
Joensuu, Joel
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802142452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802142452
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin oppimispelien suunnittelua ottaen huomioon pelisuunnittelun ja pedagogiikan periaatteita. Työssä toteutettiin ExamVR-virtuaalitodellisuuspeli HTC Vive -laitteistolle. Työ tehtiin, koska oppimispeleistä ja niiden suunnittelusta on koottuna hyvin vähän tietoa.
Työssä perehdyttiin oppimispeleihin pelisuunnittelun ja pedagogiikan näkökulmista. Näitä tietoja hyväksi käyttäen toteutettiin ExamVR-peli, joka toimii esimerkkinä siitä, miten oppimispelejä kannattaa tehdä.
Pedagogista viitekehystä tutkiessa huomattiin, että pedagogiikan ja pedagogisten mallien ymmärtäminen varsinkin palautteen ja reflektion osalta on tärkeä osa oppimispelejä. Lisäksi opetettavan asian integroimisen osaksi pelin mekaniikkoja ja pelaajalle kokeilujen mahdollistamisen huomattiin olevan tärkeitä oppimispeleille.
ExamVR-peliä toteuttaessa huomattiin, että pelin tuotannon iteratiivisuus on tärkeä osa pelin onnistumista. Jos pelin käyttäjätestaukset painottuvat tuotannon loppuvaiheeseen tai testaukset tehdään valmiilla tuotteella, pelin kehittäjät eivät saa tarpeeksi tietoa pelinsä ongelmista pelin kehityksen aikana.
Työtä voidaan hyödyntää tiedon lisäämisessä oppimispelien suunnittelusta, ja se tarjoaa oppimispelien suunnittelusta kiinnostuneille lähtökohdat siihen, miten oppimispelejä tulee suunnitella.
Työssä perehdyttiin oppimispeleihin pelisuunnittelun ja pedagogiikan näkökulmista. Näitä tietoja hyväksi käyttäen toteutettiin ExamVR-peli, joka toimii esimerkkinä siitä, miten oppimispelejä kannattaa tehdä.
Pedagogista viitekehystä tutkiessa huomattiin, että pedagogiikan ja pedagogisten mallien ymmärtäminen varsinkin palautteen ja reflektion osalta on tärkeä osa oppimispelejä. Lisäksi opetettavan asian integroimisen osaksi pelin mekaniikkoja ja pelaajalle kokeilujen mahdollistamisen huomattiin olevan tärkeitä oppimispeleille.
ExamVR-peliä toteuttaessa huomattiin, että pelin tuotannon iteratiivisuus on tärkeä osa pelin onnistumista. Jos pelin käyttäjätestaukset painottuvat tuotannon loppuvaiheeseen tai testaukset tehdään valmiilla tuotteella, pelin kehittäjät eivät saa tarpeeksi tietoa pelinsä ongelmista pelin kehityksen aikana.
Työtä voidaan hyödyntää tiedon lisäämisessä oppimispelien suunnittelusta, ja se tarjoaa oppimispelien suunnittelusta kiinnostuneille lähtökohdat siihen, miten oppimispelejä tulee suunnitella.