Teollisen palveluyrityksen hankintatoimen tehostaminen
Rönkkö, Saila (2017)
Rönkkö, Saila
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802152494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802152494
Tiivistelmä
Kohdeorganisaation hankintatoimea on hoidettu aikaisemmin pirstaleisesti henkilöstön muiden työtehtävien ohella. Pirstaleisen toimintatavan seurauksena tarvittavaa hankintaosaamista ei ollut kehittynyt ja näin ollen strateginen ote ja tarvittava tehokkuus olivat jääneet uupumaan. Tämän seurauksena kohdeorganisaatiossa haluttiin alkaa kehittämään hankintatoimea strategisempaan suuntaan, jotta kohdeorganisaatiossa voitaisiin alkaa tavoittelemaan säästöjä kaikissa palvelu- ja tavarahankinnoissa.
Tämän kehittämistyön päätavoitteena oli luoda kohdeorganisaation hankintatoimintaan kategoriajohtamismalli. Tavoitteiksi asetettiin myös karkean hankintastrategian sekä hankintojen pidemmän aikavälin kehitystä kuvaavien mittareiden luominen.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Laadullisena tutkimusmenetelmänä toimivat benchmarking-haastattelut kahteen eri toimialalla toimivaan yritykseen sekä avoimet haastattelut kohdeorganisaation asiantuntijoille. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä toimivat kuluanalyysit sekä lomakehaastattelut kohdeyrityksen hankintoja tekeville työntekijöille. Kehittämistyössä tärkeänä työkaluna toimi myös Kraljicin ostoportfolioanalyysi.
Kohdeyrityksen nykytila analysoitiin perustuen henkilöstön haastatteluihin sekä niiden pohjalta toteutettuun SWOT-analyysiin. Työn kehittämisosiossa luotiin hankintakategoriat, karkea hankintastrategia ja hankintatoimen kehitystä kuvaavat mittarit. Implementointivaihe perustui valittuihin hankintakategorioihin ja niiden sisäiseen kehittämiseen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi kohdeorganisaation hankintatoimelle uusi tehokkaampi toimintamalli, joka on kategoriajohtamismalli. Kohdeorganisaatiolle saatiin myös suunniteltua karkea hankintastrategia sekä hankintojen kehitystä kuvaavat mittarit. Kategoriajohtamismallin myötä kohdeorganisaatiolle saatiin myös uudet hankintojen kehittämisen työkalut.
Johtopäätöksenä todettiin, että kaikki kehittämistyön tavoitteet saavutettiin. Kehittämistyön jälkeen kohdeorganisaation hankintatoimi perustuu enemmän strategisuuteen, eikä pelkästään tarvelähtöiseen ajatteluun. Haastetta kehittämiseen toi henkilöstön tiedonpuute kategoriahallinnasta, epäsuorista hankinnoista ja niiden kehittämisestä. Jatkokehitysehdotuksina esitettiin, että kategoriatyötä tulisi edelleen jatkaa, hankintastrategiaa tulisi täydentää entistä kattavammaksi sekä kohdeorganisaation henkilöstöä tulisi perehdyttää lisää koskien kohdeorganisaation hankintatoimea ja sen kehittämistä.
Tämän kehittämistyön päätavoitteena oli luoda kohdeorganisaation hankintatoimintaan kategoriajohtamismalli. Tavoitteiksi asetettiin myös karkean hankintastrategian sekä hankintojen pidemmän aikavälin kehitystä kuvaavien mittareiden luominen.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Laadullisena tutkimusmenetelmänä toimivat benchmarking-haastattelut kahteen eri toimialalla toimivaan yritykseen sekä avoimet haastattelut kohdeorganisaation asiantuntijoille. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä toimivat kuluanalyysit sekä lomakehaastattelut kohdeyrityksen hankintoja tekeville työntekijöille. Kehittämistyössä tärkeänä työkaluna toimi myös Kraljicin ostoportfolioanalyysi.
Kohdeyrityksen nykytila analysoitiin perustuen henkilöstön haastatteluihin sekä niiden pohjalta toteutettuun SWOT-analyysiin. Työn kehittämisosiossa luotiin hankintakategoriat, karkea hankintastrategia ja hankintatoimen kehitystä kuvaavat mittarit. Implementointivaihe perustui valittuihin hankintakategorioihin ja niiden sisäiseen kehittämiseen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi kohdeorganisaation hankintatoimelle uusi tehokkaampi toimintamalli, joka on kategoriajohtamismalli. Kohdeorganisaatiolle saatiin myös suunniteltua karkea hankintastrategia sekä hankintojen kehitystä kuvaavat mittarit. Kategoriajohtamismallin myötä kohdeorganisaatiolle saatiin myös uudet hankintojen kehittämisen työkalut.
Johtopäätöksenä todettiin, että kaikki kehittämistyön tavoitteet saavutettiin. Kehittämistyön jälkeen kohdeorganisaation hankintatoimi perustuu enemmän strategisuuteen, eikä pelkästään tarvelähtöiseen ajatteluun. Haastetta kehittämiseen toi henkilöstön tiedonpuute kategoriahallinnasta, epäsuorista hankinnoista ja niiden kehittämisestä. Jatkokehitysehdotuksina esitettiin, että kategoriatyötä tulisi edelleen jatkaa, hankintastrategiaa tulisi täydentää entistä kattavammaksi sekä kohdeorganisaation henkilöstöä tulisi perehdyttää lisää koskien kohdeorganisaation hankintatoimea ja sen kehittämistä.