SOSIAALISEN MEDIAN TAVOITTEELLINEN HYÖDYNTÄMINEN JA MITTAAMINEN YRITYKSEN MARKKINOINNISSA.
Räsänen, Tommi (2018)
Räsänen, Tommi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802162505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802162505
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää ja mitata tavoitteellisesti yrityksen markkinoinnissa. Sosiaalisen median hyödyntämistä ja tavoitteiden luomista käytiin läpi markkinoinnin kilpailukeinojen näkökulmasta. Markkinoinnin tavoitteiden ja mittareiden luomiseen sovellettiin CREF-mallin kilpailu-keinojen mukaista teoreettista viitekehystä. Sosiaalisen median tavoitteiden mittaamisen ja tiedonkeräämiseen so-vellettiin Chris Murdoughin Sosiaalisen median mittaamiseen teoreettista viitekehystä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin tapaustutkimus, jossa toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median tavoitteita kartoitettiin teemahaastattelun avulla. Tapaustutkimuksesta kerättyä tietoa ja teoreettisia viiteke-hyksiä hyödyntämällä kehitettiin sosiaalisen median mittaamiseen analytiikkasovellus.
Analytiikkasovelluksen toteutus tehtiin hakemalla dataa sosiaalisen median alustoista sekä verkkosivuanalytiikan palvelusta PowerBI-ohjelmaan sekä ottamalla huomioon tiedon keräämisen ja laadunvarmistus PSP/IQ mallin mu-kaisesti.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin tapaustutkimus, jossa toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median tavoitteita kartoitettiin teemahaastattelun avulla. Tapaustutkimuksesta kerättyä tietoa ja teoreettisia viiteke-hyksiä hyödyntämällä kehitettiin sosiaalisen median mittaamiseen analytiikkasovellus.
Analytiikkasovelluksen toteutus tehtiin hakemalla dataa sosiaalisen median alustoista sekä verkkosivuanalytiikan palvelusta PowerBI-ohjelmaan sekä ottamalla huomioon tiedon keräämisen ja laadunvarmistus PSP/IQ mallin mu-kaisesti.