Ulkoinen ja sisäinen työnantajakuva Robert Bosch Oy:ssä
Hartonen, Heidi (2018)
Hartonen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802152465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802152465
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää toimeksiantajan, Robert Bosch Oy:n, sisäisen ja ulkoisen työnantajakuvan tila. Sen lisäksi haluttiin selvittää, ovatko ne linjassa toistensa kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle oman työnantajakuvansa tilasta tietoa, jota toimeksiantaja voi hyödyntää työnantajaviestintää suunnitellessaan ja luodessaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin lokakuussa 2017. Otos koostui Robert Bosch Oy:n uusista, korkeintaan noin vuoden työsuhteessa olleista, työntekijöistä. Haastattelurunko koottiin aiheesta tehdyn viitekehyksen perusteella. Aineisto koostui seitsemästä teemahaastattelusta.
Viitekehyksessä käsiteltiin työnantajakuvaa ja brändiä. Viitekehys sisälsi työnantajakuvaa muovaavat tekijät ja sen, kuinka työnantajakuva ja brändi rakentavat toisiaan, kuinka työnantajakuvaa voidaan rakentaa ja kehittää ja mitä hyötyä hyvästä työnantajakuvasta yritykselle on. Sisäistä ja ulkoista työnantajakuvaa käsiteltiin viitekehyksessä pääasiassa erikseen.
Tutkimuksen tuloksissa esitettiin, millaisia asioita Robert Bosch Oy:n ulkoisesta ja sisäisestä työnantajakuvasta saatiin vastauksiksi ja miten niiden koettiin muuttuneet työsuhteiden aikana. Tuloksissa kävi ilmi, että kaikilla Robert Bosch Oy:n työnantajakuvaan vaikuttavilla alueilla nähdään enemmän positiivisia asioita kuin negatiivisia asioita.
Tuloksista tehtiin johtopäätökset, joissa summattiin ulkoinen ja sisäinen työnantajakuva ja niiden suhde toisiinsa. Johtopäätöksissä annettiin myös suosituksia Robert Bosch Oy:lle mahdollisista jatkotoimenpiteistä ulkoisen ja sisäisen työnantajakuvansa parantamiseensa. Johtopäätöksenä voitiin sanoa, että Robert Bosch Oy:n työnantajakuva oli hyvä ja ulkoinen ja sisäinen työnantajakuva olivat linjassa toisiinsa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin lokakuussa 2017. Otos koostui Robert Bosch Oy:n uusista, korkeintaan noin vuoden työsuhteessa olleista, työntekijöistä. Haastattelurunko koottiin aiheesta tehdyn viitekehyksen perusteella. Aineisto koostui seitsemästä teemahaastattelusta.
Viitekehyksessä käsiteltiin työnantajakuvaa ja brändiä. Viitekehys sisälsi työnantajakuvaa muovaavat tekijät ja sen, kuinka työnantajakuva ja brändi rakentavat toisiaan, kuinka työnantajakuvaa voidaan rakentaa ja kehittää ja mitä hyötyä hyvästä työnantajakuvasta yritykselle on. Sisäistä ja ulkoista työnantajakuvaa käsiteltiin viitekehyksessä pääasiassa erikseen.
Tutkimuksen tuloksissa esitettiin, millaisia asioita Robert Bosch Oy:n ulkoisesta ja sisäisestä työnantajakuvasta saatiin vastauksiksi ja miten niiden koettiin muuttuneet työsuhteiden aikana. Tuloksissa kävi ilmi, että kaikilla Robert Bosch Oy:n työnantajakuvaan vaikuttavilla alueilla nähdään enemmän positiivisia asioita kuin negatiivisia asioita.
Tuloksista tehtiin johtopäätökset, joissa summattiin ulkoinen ja sisäinen työnantajakuva ja niiden suhde toisiinsa. Johtopäätöksissä annettiin myös suosituksia Robert Bosch Oy:lle mahdollisista jatkotoimenpiteistä ulkoisen ja sisäisen työnantajakuvansa parantamiseensa. Johtopäätöksenä voitiin sanoa, että Robert Bosch Oy:n työnantajakuva oli hyvä ja ulkoinen ja sisäinen työnantajakuva olivat linjassa toisiinsa.