Tavoitteellinen työskentely Vamoksessa
Rekonen, Asta (2018)
Rekonen, Asta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802192585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802192585
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos Helsinki -palveluiden ryhmävalmennus Rytmin kanssa. Vamos Helsinki -palveluiden toiminnan tarkoituksena on vahvistaa nuorten voimavaroja ja tukea nuoria kiinnittymään koulutukseen tai työhön.
Ryhmävalmennus Rytmin toiminta on tavoitteellista ja soveltuu nuorelle, joka on motivoitunut työstämään elämänsä haasteita. Tavoitteellista työskentelyä toteutetaan erilaisten elämänhallintaa käsittelevien kirjallisten ja toiminnallisten tehtävien kautta, sekä ohjattujen ja vapaiden keskusteluiden muodossa. Ryhmävalmennuksen toiminnan tavoitteena on, että valmennuksesta saatu anti vaikuttaisi positiivisesti nuoren elämään myös ryhmän ulkopuolella. Valmentajat kaipasivat tavoitteellisen työskentelyn tueksi jotakin konkreettista, joka auttaisi nuoria säilyttämään työskentelyn hedelmät kotiin asti ja kannustaisi muutokseen.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen kehittämishanke ja sen tavoitteena oli tuottaa ryhmävalmennus Rytmin valmentajille erilaisia luovia ja toiminnallisia toimintatapoja tavoitteellisen työskentelyn havainnollistamiseksi. Opinnäytetyöni kehittämishankkeen osuus koostui neljästä työpajasta, joissa kolmessa nuoret työstivät tavoitteitaan pääosin kädentaitojen kautta. Työpajojen tuotokset ovat nuorten toteuttamia esineitä, joiden tarkoituksena on aktiivisesti muistuttaa valitusta tavoitteesta myös kotona. Työpajoissa nuoret tekivät tavoitteen edistymistä kuvaavan tsempparin, välitavoitteesta muistuttavat jääkaappimagneetin sekä romumaskotin. Työpajoissa käytettyjen työskentelytapojen avulla nuoret pääsivät pohtimaan tavoitteitaan eri näkökulmista. Neljäs työpaja keskittyi palautteen keräämiseen toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen.
Palautetta työpajoista keräsin ryhmähaastattelumenetelmällä. Nuorilta saadun palautteen perusteella työpajoissa käytetyt menetelmät osoittautuivat käyttökelpoisiksi työskentelytavoiksi ja kokonaisuutena työpajat onnistuivat hyvin. Valmentajat kokivat saaneensa tavoitteelliseen työskentelyyn toivomiaan uusia näkökulmia sekä työskentelytapoja, joita voivat työskentelyssään edelleen kehittää. Saadun ryhmäpalautteen perusteella nuoret kokivat työpajat pääosin positiivisina ja tavoitteellista työskentelyä edistävinä.
Ryhmävalmennus Rytmin toiminta on tavoitteellista ja soveltuu nuorelle, joka on motivoitunut työstämään elämänsä haasteita. Tavoitteellista työskentelyä toteutetaan erilaisten elämänhallintaa käsittelevien kirjallisten ja toiminnallisten tehtävien kautta, sekä ohjattujen ja vapaiden keskusteluiden muodossa. Ryhmävalmennuksen toiminnan tavoitteena on, että valmennuksesta saatu anti vaikuttaisi positiivisesti nuoren elämään myös ryhmän ulkopuolella. Valmentajat kaipasivat tavoitteellisen työskentelyn tueksi jotakin konkreettista, joka auttaisi nuoria säilyttämään työskentelyn hedelmät kotiin asti ja kannustaisi muutokseen.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen kehittämishanke ja sen tavoitteena oli tuottaa ryhmävalmennus Rytmin valmentajille erilaisia luovia ja toiminnallisia toimintatapoja tavoitteellisen työskentelyn havainnollistamiseksi. Opinnäytetyöni kehittämishankkeen osuus koostui neljästä työpajasta, joissa kolmessa nuoret työstivät tavoitteitaan pääosin kädentaitojen kautta. Työpajojen tuotokset ovat nuorten toteuttamia esineitä, joiden tarkoituksena on aktiivisesti muistuttaa valitusta tavoitteesta myös kotona. Työpajoissa nuoret tekivät tavoitteen edistymistä kuvaavan tsempparin, välitavoitteesta muistuttavat jääkaappimagneetin sekä romumaskotin. Työpajoissa käytettyjen työskentelytapojen avulla nuoret pääsivät pohtimaan tavoitteitaan eri näkökulmista. Neljäs työpaja keskittyi palautteen keräämiseen toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen.
Palautetta työpajoista keräsin ryhmähaastattelumenetelmällä. Nuorilta saadun palautteen perusteella työpajoissa käytetyt menetelmät osoittautuivat käyttökelpoisiksi työskentelytavoiksi ja kokonaisuutena työpajat onnistuivat hyvin. Valmentajat kokivat saaneensa tavoitteelliseen työskentelyyn toivomiaan uusia näkökulmia sekä työskentelytapoja, joita voivat työskentelyssään edelleen kehittää. Saadun ryhmäpalautteen perusteella nuoret kokivat työpajat pääosin positiivisina ja tavoitteellista työskentelyä edistävinä.