Matkailupalvelun kehittäminen Design District Helsingille
Piirainen, Jenni (2018)
Piirainen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802192586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802192586
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Design District Helsingille kehittämisprojekti, jolla haluttiin parantaa yhdistyksen toimintaa. Projekti toteutettiin yhteistyössä Tekesin kanssa. Tekesin luotsaamassa kehitysprosessissa, Dlabissä, pohjana on Lean Service Creation -metodi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli konkretisoida ja raportoida projektin prosesseja sekä tuottaa ja analysoida tutkimukset.
Suuri osa projektia olivat laadullisina tutkimuksina toteutetut haastattelut, jotka olivat perustana johtopäätöksille. Haastattelut analysoitiin ja purettiin mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Haastatteluiden lisäksi opinnäytetyössä käytettiin tieteellistä lähdemateriaalia. Lähdemateriaalit keskittyivät laadullisen tutkimuksen toteuttamiseen, Lean-menetelmään sekä palvelumuotoiluun. Tieteellisinä lähteinä käytettiin sekä kirjallisia lähteitä että internetistä löytyneitä sähköisiä lähteitä. Lähteiden kautta tutkittiin myös matkailua Helsingissä ja matkailijoiden käyttäytymistä internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Suullisina lähteinä toimivat osana projektia pidetyt kolme työpajaa.
Projektin lähtökohtana oli, ettei etukäteen ollut päätetty, miten toimintaa haluttaisiin kehittää. Tämä jätti paljon tilaa uusille ideoille ja mahdollisuuksille, mikä sopi hyvin ohjatulle projektityöskentelylle. Tuloksien perusteella luotiin uusi konsepti ja tapa tarjota palveluita matkailijoille kokemuksien kautta. Uusi konsepti syntyi innovatiivisen ajattelun sekä yhteistyönlopputuloksena. Opinnäytetyössä kuvattiin projektin lisäksi myös ehdotukset projektin jälkeiselle toiminnalle, jotta uusi konsepti saataisiin toteutettua.
Kehitysprojekti pohjautui kolmeen työpajaan ja työpajojen välissä tehtyihin haastatteluihin. Yhdessä työpajat ja haastattelut muodostivat projektikokonaisuuden, joka oli samalla myös tämä opinnäytetyö. Lopputuloksena opinnäytetyö oli sekä auki kirjoitettu raportti, että toimintasuunnitelma uudelle kehittämisprojektissa luodulle konseptille.
Suuri osa projektia olivat laadullisina tutkimuksina toteutetut haastattelut, jotka olivat perustana johtopäätöksille. Haastattelut analysoitiin ja purettiin mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Haastatteluiden lisäksi opinnäytetyössä käytettiin tieteellistä lähdemateriaalia. Lähdemateriaalit keskittyivät laadullisen tutkimuksen toteuttamiseen, Lean-menetelmään sekä palvelumuotoiluun. Tieteellisinä lähteinä käytettiin sekä kirjallisia lähteitä että internetistä löytyneitä sähköisiä lähteitä. Lähteiden kautta tutkittiin myös matkailua Helsingissä ja matkailijoiden käyttäytymistä internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Suullisina lähteinä toimivat osana projektia pidetyt kolme työpajaa.
Projektin lähtökohtana oli, ettei etukäteen ollut päätetty, miten toimintaa haluttaisiin kehittää. Tämä jätti paljon tilaa uusille ideoille ja mahdollisuuksille, mikä sopi hyvin ohjatulle projektityöskentelylle. Tuloksien perusteella luotiin uusi konsepti ja tapa tarjota palveluita matkailijoille kokemuksien kautta. Uusi konsepti syntyi innovatiivisen ajattelun sekä yhteistyönlopputuloksena. Opinnäytetyössä kuvattiin projektin lisäksi myös ehdotukset projektin jälkeiselle toiminnalle, jotta uusi konsepti saataisiin toteutettua.
Kehitysprojekti pohjautui kolmeen työpajaan ja työpajojen välissä tehtyihin haastatteluihin. Yhdessä työpajat ja haastattelut muodostivat projektikokonaisuuden, joka oli samalla myös tämä opinnäytetyö. Lopputuloksena opinnäytetyö oli sekä auki kirjoitettu raportti, että toimintasuunnitelma uudelle kehittämisprojektissa luodulle konseptille.