Lautapelin kehittäminen rokotteista ja rokottami-sesta 5.-luokkalaisille
Jäppinen, Taina; Sivonen, Emma (2017)
Jäppinen, Taina
Sivonen, Emma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802222694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802222694
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä viidesluokkalaisten tietoa rokotteista ja niiden tarkoituksesta kehittämällä lautapeli alakoulun oppitunneilla käytettäväksi. Tavoitteena oli kannustaa oppilaita rokotusmyönteisyyteen sekä lievittää heidän mahdollisia pelkojaan rokotuksia kohtaan. Tavoitteena oli, että oppilailla olisi mahdollisimman hyvä terveys myöhemmin elämässään hyvän rokotussuojan ansiosta.
Opinnäytetyön menetelmä oli toiminnallinen työ, jonka tuotoksena oli lautapeli rokotteista ja rokottamisesta. Aloitimme pelin kehittämisen etsimällä tietoa rokotteista ja rokottamisesta. Suunnittelimme ja valmistimme pelilaudan ja kysymyskortit itse askartelemalla. Korteissa oli yhteensä 79 vastausvaihtoehdollista kysymystä sekä totta vai tarua -väittämää.
Rokotuspelin testaus tapahtui yhdellä viidennellä luokalla Paloheinän ala-asteen koulussa. Valmistimme kaksi samanlaista lautapeliä, jotta luokka pystyi jakautumaan kahtia, eikä yhdessä pelissä olisi liikaa pelaajia. Peliä pelattiin neljässä joukkueessa, jossa kussakin oli noin kolme pelaajaa.
Pelitilanteen jälkeen pyysimme oppilailta suullista palautetta pelistä. Äänitimme palautteen ja analysoimme sen toteutuspäivän jälkeen. Oppilaiden antaman suullisen palautteen mukaan he oppivat rokotusaiheisesta lautapelistä uutta. He kertoivat esimerkiksi oppineensa, minne rokotukset pistetään, minkälaisia erilaisia rokotuksia on ja miten rokotteet vaikuttavat.
Rokotuspeliä voitaisiin jatkossa käyttää esimerkiksi viides- ja kuudesluokkalaisten ympäristö- ja luonnontiedon oppitunneilla. Pohdimme, että peli saattaisi myös soveltua yläasteelle, esimerkiksi terveystiedon oppitunneille.
Laajempaa jatkokäyttöä ajatellen peliä voisi mahdollisesti lähteä kehittämään esimerkiksi lautapeliyrityksen kanssa. Rokotuspelin voisi muokata hyvin myös sähköiseksi peliksi, jolloin se olisi nykyaikaisempi ja internetistä helposti kaikkien koulujen saatavilla.
Opinnäytetyön menetelmä oli toiminnallinen työ, jonka tuotoksena oli lautapeli rokotteista ja rokottamisesta. Aloitimme pelin kehittämisen etsimällä tietoa rokotteista ja rokottamisesta. Suunnittelimme ja valmistimme pelilaudan ja kysymyskortit itse askartelemalla. Korteissa oli yhteensä 79 vastausvaihtoehdollista kysymystä sekä totta vai tarua -väittämää.
Rokotuspelin testaus tapahtui yhdellä viidennellä luokalla Paloheinän ala-asteen koulussa. Valmistimme kaksi samanlaista lautapeliä, jotta luokka pystyi jakautumaan kahtia, eikä yhdessä pelissä olisi liikaa pelaajia. Peliä pelattiin neljässä joukkueessa, jossa kussakin oli noin kolme pelaajaa.
Pelitilanteen jälkeen pyysimme oppilailta suullista palautetta pelistä. Äänitimme palautteen ja analysoimme sen toteutuspäivän jälkeen. Oppilaiden antaman suullisen palautteen mukaan he oppivat rokotusaiheisesta lautapelistä uutta. He kertoivat esimerkiksi oppineensa, minne rokotukset pistetään, minkälaisia erilaisia rokotuksia on ja miten rokotteet vaikuttavat.
Rokotuspeliä voitaisiin jatkossa käyttää esimerkiksi viides- ja kuudesluokkalaisten ympäristö- ja luonnontiedon oppitunneilla. Pohdimme, että peli saattaisi myös soveltua yläasteelle, esimerkiksi terveystiedon oppitunneille.
Laajempaa jatkokäyttöä ajatellen peliä voisi mahdollisesti lähteä kehittämään esimerkiksi lautapeliyrityksen kanssa. Rokotuspelin voisi muokata hyvin myös sähköiseksi peliksi, jolloin se olisi nykyaikaisempi ja internetistä helposti kaikkien koulujen saatavilla.