Vaatimustenhallintaprosessin kehittäminen
Beric, Pia (2018)
Beric, Pia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202592
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämishankkeen tarkoituksena on laatia kansainvälisen toimeksiantajayrityksen kohdeorganisaatiolle tulevien raportointivaatimusten toiminnanohjauksen vaatimustenhallintaprosessi, jolla saavutetaan aikataulullisesti tehokkaasti toteutettu, sisällöllisesti laadukas ja ajantasainen Cockpit raportointijärjestelmä. Prosessissa kuvataan kaikki toimintavaiheet alkaen sisäisen asiakkaan raportointivaatimuksen käsittelystä aina loppu-tuotteen eli automatisoidun raportointiratkaisun toimittamiseen.
Käytin tutkimusmenetelmänä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusaineiston hankintaa nykytila- ja tutkimustulosten analyysissa. Selvitin kvalitatiivisen osuuden haastattelu-kysymyksillä; miten prosessi on käytännössä toiminut sekä miten prosessia tulisi kehittää. Kvantitatiivisen osuuden selvitin Cockpit järjestelmän vaatimustenhallintamittaristosta; kuinka paljon vaatimuksia on luotu järjestelmään sekä vaatimusten toimitus- ja läpimenoajat.
Kehittämishankkeen tulokset mitattiin kuusi kuukautta uudistetun prosessin käyttöönoton jälkeen. Haastattelin samoja henkilöitä samoilla kysymyksillä kuin nykytila-analyysissa, jotta pystyin arviomaan uuden prosessin mahdollisen muutosvaikutuksen. Cockpit järjestelmän vaatimustenhallintamittareiden tuloksista tarkastelin, nopeuttiko uusi prosessi vaatimusten toimitus- ja läpimenoaikoja sekä vertailin luotujen vaatimusten määriä.
Haastattelun tärkeimmät tulokset sisälsivät muutaman merkittävän prosessin kehittämistä koskevan palautteen; testaajan roolin lisääminen kuvaukseen, prosessin soveltamisalan tarkennuksen sekä konseptin tarkistusvaiheen aikaistamisen. Mittareiden tulokset osoittivat vaatimusten määrän kasvamisen sekä toimitusajan merkittävän lyhentymisen, läpimenoaika kuitenkin hieman kasvoi. Jatkotoimenpiteet sisältävät haastattelun tulosten mukaisen prosessin kehittämistarpeet.
Käytin tutkimusmenetelmänä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusaineiston hankintaa nykytila- ja tutkimustulosten analyysissa. Selvitin kvalitatiivisen osuuden haastattelu-kysymyksillä; miten prosessi on käytännössä toiminut sekä miten prosessia tulisi kehittää. Kvantitatiivisen osuuden selvitin Cockpit järjestelmän vaatimustenhallintamittaristosta; kuinka paljon vaatimuksia on luotu järjestelmään sekä vaatimusten toimitus- ja läpimenoajat.
Kehittämishankkeen tulokset mitattiin kuusi kuukautta uudistetun prosessin käyttöönoton jälkeen. Haastattelin samoja henkilöitä samoilla kysymyksillä kuin nykytila-analyysissa, jotta pystyin arviomaan uuden prosessin mahdollisen muutosvaikutuksen. Cockpit järjestelmän vaatimustenhallintamittareiden tuloksista tarkastelin, nopeuttiko uusi prosessi vaatimusten toimitus- ja läpimenoaikoja sekä vertailin luotujen vaatimusten määriä.
Haastattelun tärkeimmät tulokset sisälsivät muutaman merkittävän prosessin kehittämistä koskevan palautteen; testaajan roolin lisääminen kuvaukseen, prosessin soveltamisalan tarkennuksen sekä konseptin tarkistusvaiheen aikaistamisen. Mittareiden tulokset osoittivat vaatimusten määrän kasvamisen sekä toimitusajan merkittävän lyhentymisen, läpimenoaika kuitenkin hieman kasvoi. Jatkotoimenpiteet sisältävät haastattelun tulosten mukaisen prosessin kehittämistarpeet.