Ohjausmateriaali 3-6-vuotiaille lapsille akuutin kivunhoidon tueksi
Suutari, Kaisa; Miettinen, Anni (2018)
Suutari, Kaisa
Miettinen, Anni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803012907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803012907
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa ohjausmateriaali 3–6-vuotiaille lapsille akuutin kivunhoidon tueksi. Kehittämistyönä tehdyn ohjausmateriaalin tavoitteena oli saada lapsi ymmärtämään, miksi hänen tulee ottaa kipulääkettä akuuttiin kipuunsa. Ohjausmateriaalissa kivunhoidon tärkeyttä selvennettiin lapselle kuvien ja tarinanomaisen tekstin kautta. Ohjausmateriaalissa on lisäksi osio lapsen vanhemmille, jossa kerrotaan tärkeimpiä lasten akuuttiin kivunhoitoon liittyviä asioita, kuten kivun arviointia sekä lääkkeen ottamisen tärkeyttä. Opinnäytetyön tilaaja oli Kuopion yliopistollisen sairaalan lasten- ja nuorten osasto. Hoitohenkilökunta voi hyödyntää ohjausmateriaalia osastolla lapsen kivunhoidon tukena ja lapselle annettavaa materiaalia voi myös hyödyntää kotona kotiutumisen jälkeen.
Akuutin kivun tarkoituksena on varoittaa kudosvauriosta ja suojata elimistöä. On tärkeää, että akuutti kipu hoidetaan sen varhaisessa vaiheessa. 3–6-vuotiaiden lasten kivun arviointi on haasteellista verrattuna aikuisiin, sillä lapsi ei välttämättä osaa paikantaa kipua tai kuvata kipuaan sanallisesti. Lasten kivun arvioinnin tueksi on kehitetty kipumittareita, mutta tutkimusten mukaan niiden käyttö on tällä hetkellä vähäistä. Lasten akuutti kipu on alihoidettua aikuisiin verrattuna ja tutkimustieto akuutista kivusta ja sen hoidosta on vähäistä. Lasten kipua hoidetaan lääkkeettömillä menetelmillä sekä lääkehoidolla. Ensisijaisena hoitomuotona lievässä kivussa ovat lääkkeettömät kivunhoitomenetelmät, kuten huomion suuntaaminen pois kivusta tai mielikuvituksen käyttö. Kovassa kivussa lääkkeettömien menetelmien lisäksi tarvitaan kipulääkitystä.
Keskeisenä osana kehittämistyötä oli lapsen ohjaus. Lapsen ohjauksessa sekä tuotetussa ohjausmateriaalissa tulee huomioida lapsen kasvu ja kehitys. Ohjausmateriaalin tulee olla selkeästi ymmärrettävä, mielenkiinnon herättävä sekä helppolukuinen. Kuvilla on suuri merkitys ohjausmateriaalissa ja niiden avulla lapsi ymmärtää ohjausmateriaalin merkityksen. Tilaajalla ei ole entuudestaan vastaavanlaisia ohjausmateriaaleja, joten ohjausmateriaalin tarve on merkittävä. Onnistuneen ohjausmateriaalin ansiosta lapsen akuutin kivun lääkehoito toteutuu helpommin sekä lapsi ja lapsen vanhemmat ymmärtävät akuutin kivun lääkehoidon tärkeyden.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa ohjausmateriaali 3–6-vuotiaille lapsille akuutin kivunhoidon tueksi. Kehittämistyönä tehdyn ohjausmateriaalin tavoitteena oli saada lapsi ymmärtämään, miksi hänen tulee ottaa kipulääkettä akuuttiin kipuunsa. Ohjausmateriaalissa kivunhoidon tärkeyttä selvennettiin lapselle kuvien ja tarinanomaisen tekstin kautta. Ohjausmateriaalissa on lisäksi osio lapsen vanhemmille, jossa kerrotaan tärkeimpiä lasten akuuttiin kivunhoitoon liittyviä asioita, kuten kivun arviointia sekä lääkkeen ottamisen tärkeyttä. Opinnäytetyön tilaaja oli Kuopion yliopistollisen sairaalan lasten- ja nuorten osasto. Hoitohenkilökunta voi hyödyntää ohjausmateriaalia osastolla lapsen kivunhoidon tukena ja lapselle annettavaa materiaalia voi myös hyödyntää kotona kotiutumisen jälkeen.
Akuutin kivun tarkoituksena on varoittaa kudosvauriosta ja suojata elimistöä. On tärkeää, että akuutti kipu hoidetaan sen varhaisessa vaiheessa. 3–6-vuotiaiden lasten kivun arviointi on haasteellista verrattuna aikuisiin, sillä lapsi ei välttämättä osaa paikantaa kipua tai kuvata kipuaan sanallisesti. Lasten kivun arvioinnin tueksi on kehitetty kipumittareita, mutta tutkimusten mukaan niiden käyttö on tällä hetkellä vähäistä. Lasten akuutti kipu on alihoidettua aikuisiin verrattuna ja tutkimustieto akuutista kivusta ja sen hoidosta on vähäistä. Lasten kipua hoidetaan lääkkeettömillä menetelmillä sekä lääkehoidolla. Ensisijaisena hoitomuotona lievässä kivussa ovat lääkkeettömät kivunhoitomenetelmät, kuten huomion suuntaaminen pois kivusta tai mielikuvituksen käyttö. Kovassa kivussa lääkkeettömien menetelmien lisäksi tarvitaan kipulääkitystä.
Keskeisenä osana kehittämistyötä oli lapsen ohjaus. Lapsen ohjauksessa sekä tuotetussa ohjausmateriaalissa tulee huomioida lapsen kasvu ja kehitys. Ohjausmateriaalin tulee olla selkeästi ymmärrettävä, mielenkiinnon herättävä sekä helppolukuinen. Kuvilla on suuri merkitys ohjausmateriaalissa ja niiden avulla lapsi ymmärtää ohjausmateriaalin merkityksen. Tilaajalla ei ole entuudestaan vastaavanlaisia ohjausmateriaaleja, joten ohjausmateriaalin tarve on merkittävä. Onnistuneen ohjausmateriaalin ansiosta lapsen akuutin kivun lääkehoito toteutuu helpommin sekä lapsi ja lapsen vanhemmat ymmärtävät akuutin kivun lääkehoidon tärkeyden.