Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten vertaissuhteiden tukeminen päiväkodissa

Rinkineva, Johanna (2018)

 
Avaa tiedosto
Rinkineva_Johanna.pdf.pdf (588.0Kt)
Lataukset: 


Rinkineva, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803042986
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lastentarhanopettajien käsityksiä siitä, mitkä ovat heidän keinonsa tukea lasten vertaissuhteita ja ennaltaehkäistä ja estää kiusaamista. Tutkimusaihe on tärkeä, koska päiväkoti-iässä lapset muodostavat aktiivisesti käsitystään siitä, millainen toiminta vertais- eli kaverisuhteissa on eettisesti toivottavaa. Lasten ollessa päivähoidon piirissä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on merkittävä vaikutus siihen, millaisiksi lasten vertaissuhteet päiväkotiryhmässä muodostuvat.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla Mustasaaren kunnan Tuovilan päiväkodin lastentarhanopettajilta. Lastentarhanopettajien vastaukset analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla hyödyntäen Restin eettisen toiminnan mallia. Restin eettisen toiminnan mallissa on neljä eettisen toiminnan osatekijää, jotka ovat eettinen herkkyys, moraalis-eettinen ongelmanratkaisu, eettinen motivaatio ja eettinen toimeenpanotaito.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat, että lastentarhanopettajat käyttävät työssään eettistä herkkyyttä, jonka pohjalta he näkevät lasten hyvien vertaissuhteiden merkityksen lasten kokonaisvaltaiselle kasvulle ja kehitykselle. Tutkimuksen mukaan lastentarhanopettajat pystyvät havaitsemaan myös hyvin lapsiryhmässä tapahtuvan hiljaisen kiusaamisen ja puuttuvat siihen. Lastentarhanopettajat toimivat lasten vertaissuhteita tukiessaan eettisen herkkyytensä ja virallisten asiakirjojen, kuten Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 sekä oman kunnan varhaiskasvatussuunnitelman, esiopetussuunnitelman ja kiusaamisen vastaisen toimintaohjelman pohjalta. Lastentarhanopettajat näkevät lasten vertaissuhteiden tukemisen tärkeäksi osaksi työtään ja toimivat arvojensa mukaisesti tukiessaan lasten vertaissuhteita. Nämä lasten vertaissuhteita tukevat keinot ennaltaehkäisevät samalla myös kiusaamista. Lastentarhanopettajat puuttuvat lapsiryhmässä tapahtuvaan kiusaamiseen välittömästi keskustelemalla lasten kanssa, tekemällä yhteistyötä vanhempien kanssa ja seuraamalla, että kiusaaminen päättyy.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste