Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

3–5-vuotiaan positiivisen mielenterveyden edistäminen : Toiminnallinen tuokio päiväkodissa

Kankkunen, Katja; Yli-Nokari, Kaisa (2018)

 
Avaa tiedosto
Kankkunen_Katja Yli-Nokari_Kaisa.pdf (848.6Kt)
Lataukset: 


Kankkunen, Katja
Yli-Nokari, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803073091
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Kymenlaakson Ammattikorkeakoulun yhteistä hanketta, jonka tavoitteena on 3–5-vuotiaiden lasten positiivisen mielenterveyden edistäminen yhteistyössä lasten parissa työskentelevien tahojen kanssa. Hankkeen yhtenä tavoitteena on kehittää toimintamalleja hyvinvoinnin ohjaamiseen lasten positiivisen mielenterveyden edistämiseksi.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda päiväkotiin toiminnallinen tuokio, jonka avulla voidaan ehkäistä kiusaamista edistämällä ryhmäytymistä. Valmiin toimintamallin tarkoitus oli helpottaa positiivista mielenterveyttä edistävien aiheiden käsittelyä ja niiden esille nostamista päivittäisissä leikeissä ja päiväkodin arjessa.

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa selvitettiin, minkälaisin keinoin varhaiskasvatuksessa voidaan edistää lapsen positiivista mielenterveyttä ehkäisemällä kiusaamista ryhmäytymistä edistäen. Leikkien valinta perustui yhdeksään tutkimukseen, jotka käsittelivät lasten keskuudessa tapahtuvaa kiusaamista sekä sen ehkäisemistä. Tutkimuksien mukaan kiusaamisen ehkäisyssä tärkeitä elementtejä todettiin olevan hyvä ryhmäytyminen ja yhteenkuuluvuuden tunne, lasten osallistaminen, yhteisten sääntöjen luominen sekä tapa- ja moraalikasvatus.

Toiminnallinen tuokio tuotettiin ja toteutettiin yhteistyössä helsinkiläisen päiväkodin kanssa. Suunnitelmavaiheessa konsultoitiin yhteistyöpäiväkodin lastentarhanopettajia. Toiminnalliset tuokiot toteutettiin päiväkodin viskareille, jotka ovat kahden 3-5-vuotiaiden ryhmän 5-vuotiaita.

Leikkituokion vaikuttavuutta ei tässä työssä mitattu. Päiväkodin henkilökunnalle jäi mahdollisuus jatkaa toiminnallisten tuokioiden pitämistä ja huomioida sen vaikuttavuutta lasten käytökseen ja positiivisen mielenterveyden edistämiseen. Kiusaamisen ehkäisyssä on tärkeää, että keinot olisivat kaikkien lasten parissa työskentelevien tiedossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste