Minun adaptaationi: graafinen ääni : Tutkimus äänellisen viestinnän visualisoinnista
Honka, Antti (2018)
Honka, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083149
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee visuaalisen viestinnän metodia, jonka avulla välitetään ääneen perustuvaa viestintää audiovisuaalisessa esityksessä. Tutkimustyön ensimmäisen vaiheen tavoitteena on määritellä graafinen malli äänellisten viestien toisintamiselle elokuvan kontekstissa.
Opinnäytetyön teososuus esittelee kokeilun, jossa muutamaan elokuvakohtaukseen on mallinnettu graafista ääntä. Kokeilun tavoitteena on määritellä suuntaviivat ja valmiudet tutkimustyön seuraavaan vaiheeseen, jossa toteutetaan muun muassa käyttäjätestausta.
Tämä työ keskittyy tutkimaan graafista muotokieltä ja siihen liittyviä teknisiä ratkaisumalleja. Miten osatekijät, kuten värit, muodot sekä viivan käyttäytyminen, orientoituvat graafisen äänen luomisessa?
Kulttuuristen aspektien tutkimisessa käytetään vertailukohtana muun muassa semiotiikan tutkimusta sarjakuvissa.
Lähtökohtaisena tavoitteena tekniikan kehittämisessä on tutkia käyttömahdollisuuksia uudenlaiselle auttavalle sovellukselle, jonka avulla voitaisiin parantaa kuulovammaisten elokuvakokemusta.
Opinnäytetyön teososuus esittelee kokeilun, jossa muutamaan elokuvakohtaukseen on mallinnettu graafista ääntä. Kokeilun tavoitteena on määritellä suuntaviivat ja valmiudet tutkimustyön seuraavaan vaiheeseen, jossa toteutetaan muun muassa käyttäjätestausta.
Tämä työ keskittyy tutkimaan graafista muotokieltä ja siihen liittyviä teknisiä ratkaisumalleja. Miten osatekijät, kuten värit, muodot sekä viivan käyttäytyminen, orientoituvat graafisen äänen luomisessa?
Kulttuuristen aspektien tutkimisessa käytetään vertailukohtana muun muassa semiotiikan tutkimusta sarjakuvissa.
Lähtökohtaisena tavoitteena tekniikan kehittämisessä on tutkia käyttömahdollisuuksia uudenlaiselle auttavalle sovellukselle, jonka avulla voitaisiin parantaa kuulovammaisten elokuvakokemusta.