Kiasma-teatterin URB-festivaalin konseptin kehittäminen
Virtanen, Miira (2018)
Virtanen, Miira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803093182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803093182
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoitus on kehittää Kiasma-teatterin URB-festivaalin konseptia. Työn lähtökohtana oli URB-festivaalin tuottajien huomio, että nuoret ovat vähentyneet festivaalin yleisössä. Kiasma-teatteri on työn tilaaja. Työn tavoitteena oli selvittää, miten URB-festivaalin yleisöpohja on muuttunut ja etsiä kehittämiskohteita festivaalin konseptista.
Tutkimusaineiston keräämisen ja analysoinnin apuna käytettiin tapahtumatuotannon, segmentoinnin ja yleisötyön teorioita. Kehittämistyön menetelminä käytettiin kyselytutkimusten analyysiä, teorialähtöistä sisällön analyysiä ja yhteiskehittämistyöpajaa. Kahden aiemmin vuosina 2006 ja 2013 toteutetun kyselytutkimuksen analyysin avulla tutkittiin URB-festivaalin yleisöprofiilin muutosta. Teorialähtöisen sisällön analyysin avulla etsittiin kehityskohteita festivaalin konseptista ja arvioitiin kohderyhmien segmentointia. Yhteiskehittämistyöpajassa pohdittiin URB-festivaalin työryhmän kanssa, mitä tulokset merkitsivät Kiasma-teatterille ja ideoitiin ratkaisuehdotuksia.
Tutkimuksessa selvisi, että URB-festivaalin yleisöprofiili on siirtynyt nuorista kävijöistä kohti varttuneempaa väkeä. Festivaalin konsepti osoittautui ulkopuolisen silmin hämmentäväksi. Kehityskohteiksi nousivat festivaalin tavoitteet, teema, yhteistyökumppanit ja kohderyhmät. Festivaalin tavoitteita ei oltu hyödynnetty kokonaisvaltaisesti konseptin luomisessa. Festivaalilla oli myös monia toisistaan eroavia kohderyhmiä, mikä näkyi ohjelmistossa. Työryhmä koki painetta nuorten tavoittamiseksi taloudellisista syistä.
Työ kertoo tapausesimerkin kautta, millaisia haasteita pitkään elänyt festivaali voi kohdata. Tutkimuksen pohjalta tehdyt kehittämisehdotukset antavat Kiasma-teatterille työkaluja kehittämistyön jatkamiseen. Työn lopussa esitellään kolme ehdotusta, jotka ovat URB tukee -konsepti, kohderyhmätaulukko ja nuorisoraati.
Tutkimusaineiston keräämisen ja analysoinnin apuna käytettiin tapahtumatuotannon, segmentoinnin ja yleisötyön teorioita. Kehittämistyön menetelminä käytettiin kyselytutkimusten analyysiä, teorialähtöistä sisällön analyysiä ja yhteiskehittämistyöpajaa. Kahden aiemmin vuosina 2006 ja 2013 toteutetun kyselytutkimuksen analyysin avulla tutkittiin URB-festivaalin yleisöprofiilin muutosta. Teorialähtöisen sisällön analyysin avulla etsittiin kehityskohteita festivaalin konseptista ja arvioitiin kohderyhmien segmentointia. Yhteiskehittämistyöpajassa pohdittiin URB-festivaalin työryhmän kanssa, mitä tulokset merkitsivät Kiasma-teatterille ja ideoitiin ratkaisuehdotuksia.
Tutkimuksessa selvisi, että URB-festivaalin yleisöprofiili on siirtynyt nuorista kävijöistä kohti varttuneempaa väkeä. Festivaalin konsepti osoittautui ulkopuolisen silmin hämmentäväksi. Kehityskohteiksi nousivat festivaalin tavoitteet, teema, yhteistyökumppanit ja kohderyhmät. Festivaalin tavoitteita ei oltu hyödynnetty kokonaisvaltaisesti konseptin luomisessa. Festivaalilla oli myös monia toisistaan eroavia kohderyhmiä, mikä näkyi ohjelmistossa. Työryhmä koki painetta nuorten tavoittamiseksi taloudellisista syistä.
Työ kertoo tapausesimerkin kautta, millaisia haasteita pitkään elänyt festivaali voi kohdata. Tutkimuksen pohjalta tehdyt kehittämisehdotukset antavat Kiasma-teatterille työkaluja kehittämistyön jatkamiseen. Työn lopussa esitellään kolme ehdotusta, jotka ovat URB tukee -konsepti, kohderyhmätaulukko ja nuorisoraati.