Reaaliaikaisen suoratoiston käyttö tapahtumamarkkinoinnissa
Piirto, Pekko (2018)
Piirto, Pekko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133301
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin reaaliaikaista suoratoistoa ja sen vaikutusta tapahtumamarkkinointiin. Työssä perehdyttiin tapahtumamarkkinoinnin perinteisiin ja moderneihin menetelmiin ja laajasti reaaliaikaisen suoratoiston toimintaan, toteutustapoihin ja mahdollisuuksiin. Kyseessä oli perustutkimus aiheesta, ja tämän työn pohjalta voidaan jatkaa tutkimusta reaaliaikaisesta suoratoistosta ja tapahtumamarkkinoinnista. Reaaliaikainen suoratoisto ja sen yleistyminen on ajankohtainen ilmiö, jonka ymmärtäminen on eduksi tapahtumatuotantoa suunnitellessa. Tämän työn tarjoamaa tietoa reaaliaikaisen suoratoiston hyödyntämisestä voivat soveltaa niin tapahtumatuotantoa tarjoavat yritykset kuin yksityiset tapahtumia järjestävät tahot.
Työn teoreettinen viitekehys koostui tapahtumamarkkinoinnin menetelmistä ja reaaliaikaisen suoratoiston liittyvistä teknisistä yksityiskohdista. Näkökulman lisäämiseksi työhön sisällytettiin haastatteluita tapahtumamarkkinoinnin ja -tuotannon muutoksista. Työssä perehdyttiin myös elektroniseen urheiluun. Reaaliaikainen suoratoisto on vaikuttanut merkittävästi siihen, että elektroninen urheilu on saavuttanut maailmanlaajuisen suosion. Tähän insinöörityöhön käytettiin lähteinä ammattikirjallisuutta, haastatteluita ja verkosta löytyviä lähteitä. Lähdekritiikki perustui lähteiden jatkuvaan toisiinsa vertailuun siten, että insinöörityössä käytetyt lähteet tukivat toisiaan muodostaen loogisen kokonaisuuden.
Työn tärkeimpiin löytöihin kuuluu verkkoteknologian viimeaikainen kehitys, joka on vaikuttanut myös reaaliaikaisen suoratoiston kehitykseen. Suurien teknologiayritysten panostus verkkoteknologian infrastruktuurin kehitykseen loi mahdollisuuden toistaa videoita ilman, että käyttäjän tarvitsee odottaa videon latausta. Edistynyt verkkoteknologia mahdollistaa myös tapahtumatuotannon verkossa.
Työn teoreettinen viitekehys koostui tapahtumamarkkinoinnin menetelmistä ja reaaliaikaisen suoratoiston liittyvistä teknisistä yksityiskohdista. Näkökulman lisäämiseksi työhön sisällytettiin haastatteluita tapahtumamarkkinoinnin ja -tuotannon muutoksista. Työssä perehdyttiin myös elektroniseen urheiluun. Reaaliaikainen suoratoisto on vaikuttanut merkittävästi siihen, että elektroninen urheilu on saavuttanut maailmanlaajuisen suosion. Tähän insinöörityöhön käytettiin lähteinä ammattikirjallisuutta, haastatteluita ja verkosta löytyviä lähteitä. Lähdekritiikki perustui lähteiden jatkuvaan toisiinsa vertailuun siten, että insinöörityössä käytetyt lähteet tukivat toisiaan muodostaen loogisen kokonaisuuden.
Työn tärkeimpiin löytöihin kuuluu verkkoteknologian viimeaikainen kehitys, joka on vaikuttanut myös reaaliaikaisen suoratoiston kehitykseen. Suurien teknologiayritysten panostus verkkoteknologian infrastruktuurin kehitykseen loi mahdollisuuden toistaa videoita ilman, että käyttäjän tarvitsee odottaa videon latausta. Edistynyt verkkoteknologia mahdollistaa myös tapahtumatuotannon verkossa.