Laadunhallinnan perusteet rakennusalan konsulttitoimistolle
Julin, Rasmus (2018)
Julin, Rasmus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133314
Tiivistelmä
Opinnäytetyö aloitettiin kirjoittajan työnantajan tilauksesta. Työnantaja on pieni rakennusalan konsulttitoimisto pääkaupunkiseudulta. Alkuperäisenä tarkoituksena ja aiheena oli luoda konsulttitoimistolle sisäinen laatukäsikirja, mutta aihe ja sisältö muutettiin niin, että työ toimii yleisohjeistuksena laadunhallintajärjestelmän luomis- ja kehitysprosessissa.
Työhön kerättiin keskeiset asiat laadusta ja tämän merkityksestä yritystoiminnassa. Työssä käsitellään yleisesti yritysten sisäistä laadunhallintaa, sen vaatimuksia ja rakennetta. Kerrotaan myös rakennuttamisen laadusta, rakenteesta ja sen prosesseista. Lisäksi työssä käsitellään lyhyesti rakennuttamisen laadunhallinnan yleisiä työkaluja, kuten standardeja ja sertifikaatteja.
Työtä varten kerättiin paljon materiaalia aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, standardeista ja digitaalisista lähteistä. Kirjoittaja haastatteli työnantajayrityksessä henkilöstöä ja aiheesta pidettiin muutama palaveri, mutta näitä ei käytetty varsinaisina lähteinä työlle.
Opinnäytetyön pohjalta kirjoittajan työnantajayrityksessä alkaa laadunhallintajärjestelmän luomis- ja kehitysprosessi.
Työhön kerättiin keskeiset asiat laadusta ja tämän merkityksestä yritystoiminnassa. Työssä käsitellään yleisesti yritysten sisäistä laadunhallintaa, sen vaatimuksia ja rakennetta. Kerrotaan myös rakennuttamisen laadusta, rakenteesta ja sen prosesseista. Lisäksi työssä käsitellään lyhyesti rakennuttamisen laadunhallinnan yleisiä työkaluja, kuten standardeja ja sertifikaatteja.
Työtä varten kerättiin paljon materiaalia aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, standardeista ja digitaalisista lähteistä. Kirjoittaja haastatteli työnantajayrityksessä henkilöstöä ja aiheesta pidettiin muutama palaveri, mutta näitä ei käytetty varsinaisina lähteinä työlle.
Opinnäytetyön pohjalta kirjoittajan työnantajayrityksessä alkaa laadunhallintajärjestelmän luomis- ja kehitysprosessi.