HoloLens research and demo application development
Heinonen, Eemeli (2018)
Heinonen, Eemeli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143344
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin ohjelmistokehityksen asiantutijayritykselle tutkimus- ja kehitysprojektina. Työn tavoitteena oli tehdä kattava dokumentaatio lisätyn todellisuuden laseista toimimaan tiedonlähteenä yrityksen työntekijöille ja asiakkaille sekä kehittää demosovelluksia laitteen esittelyä varten.
Työssä tutustuttiin lisätyn todellisuuden historiaan, selvitettiin tämän teknologian kypsyyttä ja perehdyttiin sen toteutustapoihin. Insinöörityössä keskityttiin pääosin HoloLens-laseihin, mutta myös muita lisätyn todellisuuden laseja tarkasteltiin vertailun vuoksi.
HoloLensissä on kaksi HD-resoluution näyttöä 30 asteen katselukulmalla, sen suorituskyky vastaa tehokasta mobiililaitetta ja laitteen akunkesto on noin 2–3 tuntia aktiivisessa käytössä. HoloLens sisältää myös 12 sensoria, joita laite hyödyntää muun muassa ympäristön kanssa vuorovaikutukseen.
Insinöörityössä tehtiin myös kaksi demosovellusta. Ensimmäisen sovelluksen kehityksessä sovellukseen lisättiin jokainen HoloLensin vuorovaikutusmenetelmä sekä kuvan- ja tekstintunnistus. Toisen demosovelluksen kehitystyö oli lyhyempi, vain noin kahden viikon pituinen, ja se keskittyi vahvasti kuvantunnistukseen. Demosovellusten kehitykseen käytettiin Unity-pelimoottoria, sen Vuforia-laajennusta ja Visual Studiota.
Insinöörityö paljasti lisätyn todellisuuden olevan lupaava teknologia, joka hyvin todennäköisesti yleistyy, kun se kypsyy ja tulee helpommin saavutettavaksi. Tämänhetkisillä lisätyn todellisuuden laseilla on teknisiä rajoituksia, jotka estävät niiden yleistymisen kuluttajien käytössä.
Insinöörityössä tehtyä demosovellusta esiteltiin asiakkaalle jo sovelluksen kehitysvaiheessa, ja itse työ on hyödynnettävissä lisätyn todellisuuden lasien tietolähteenä tilaajayrityksen työntekijöille.
Työssä tutustuttiin lisätyn todellisuuden historiaan, selvitettiin tämän teknologian kypsyyttä ja perehdyttiin sen toteutustapoihin. Insinöörityössä keskityttiin pääosin HoloLens-laseihin, mutta myös muita lisätyn todellisuuden laseja tarkasteltiin vertailun vuoksi.
HoloLensissä on kaksi HD-resoluution näyttöä 30 asteen katselukulmalla, sen suorituskyky vastaa tehokasta mobiililaitetta ja laitteen akunkesto on noin 2–3 tuntia aktiivisessa käytössä. HoloLens sisältää myös 12 sensoria, joita laite hyödyntää muun muassa ympäristön kanssa vuorovaikutukseen.
Insinöörityössä tehtiin myös kaksi demosovellusta. Ensimmäisen sovelluksen kehityksessä sovellukseen lisättiin jokainen HoloLensin vuorovaikutusmenetelmä sekä kuvan- ja tekstintunnistus. Toisen demosovelluksen kehitystyö oli lyhyempi, vain noin kahden viikon pituinen, ja se keskittyi vahvasti kuvantunnistukseen. Demosovellusten kehitykseen käytettiin Unity-pelimoottoria, sen Vuforia-laajennusta ja Visual Studiota.
Insinöörityö paljasti lisätyn todellisuuden olevan lupaava teknologia, joka hyvin todennäköisesti yleistyy, kun se kypsyy ja tulee helpommin saavutettavaksi. Tämänhetkisillä lisätyn todellisuuden laseilla on teknisiä rajoituksia, jotka estävät niiden yleistymisen kuluttajien käytössä.
Insinöörityössä tehtyä demosovellusta esiteltiin asiakkaalle jo sovelluksen kehitysvaiheessa, ja itse työ on hyödynnettävissä lisätyn todellisuuden lasien tietolähteenä tilaajayrityksen työntekijöille.