dc.contributor.author | Klein, Jenni | |
dc.contributor.author | Hallia, Outi | |
dc.date.accessioned | 2018-03-20T08:28:53Z | |
dc.date.available | 2018-03-20T08:28:53Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201803203554 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/142209 | |
dc.description.abstract | ADHD:n (attention-deficit hyperactivity disorder) eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön keskeisimpien oireiden yliaktiivisuuden, tarkkaamattomuuden ja impulsiivisuuden on todettu aiheuttavan usein aikuisuuteen saakka ulottuvaa toimintakyvyn haittaa. ADHD-oireiden on todettu heikentävän aikuisen työssä suoriutumista ja tuovan haasteita sekä sosiaalisiin suhteisiin että elämänlaatuun. Tutussa ympäristössä tuttujen rutiinien avulla aikuinen on voinut oppia hallitsemaan ja tasaamaan toimintakykynsä haasteita. Tutkimusten mukaan ympäristön olosuhteilla on havaittu olevan merkitystä aikuisuuden ADHD-oireiden esiintymisessä ja erilaisten toimintakykyyn vaikuttavien vaikeuksien syntymisessä.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-piirteisen aikuisen kokemuksia ympäristön vaikutuksesta toimintakykyyn. Tutkimushaastatteluun osallistui viisi Pohjois-Savon alueella toimivan ADHD-liiton vertaistukiryhmän jäsenentä ja se kerättiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä fokusryhmähaastattelulla. Aineisto analysoitiin käyttämällä toimintaterapian ammatillista viitekehystä inhimillisen toiminnan mallia.
Opinnäytetyön tutkimukseen osallistuneista kaikki tunnistivat itsessään ADHD-piirteitä ja osalla oli diagnosoitu ADHD. Haastateltavat kuvasivat kokemuksiaan työ-, opiskelu-, koti- ja asioiden hoitamiseen liittyvissä ympäristöissä. Tutkimuksessa todettiin, että ADHD-piirteisen aikuisen toimintakyky vaihteli erilaisissa ympäristöissä ja niissä ilmeni heidän kokemuksiensa mukaan erilaisia toimintakykyä tukevia ja haastavia tekijöitä. Parhaimmillaan ympäristö onnistui tukemaan ADHD-piirteisen aikuisen positiivisen toimintakyvyn kokemusta. | fi |
dc.description.abstract | The main symptoms of ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder), hyperactivity, inattention and impulsiveness, have been established as causing impairment in facility, often persisting in adulthood as well. ADHD symptoms have been shown to decrease work performance and to bring challenges to both social relationships and quality of life. In a familiar environment and with familiar routines, an adult ADHD can learn to manage and ease these challenges to their facility. According to studies, one's environments are impactful on the occurrence of both ADHD symptoms and difficulties in facility.
This thesis studied the experiences of adult ADHDs on the effects of environments on facility. Five members of an ADHD peer support group operating in the Nothern-Savonia region were interviewed for this study and the interview was conducted using a qualitative method called focus group interview. The material was analyzed using the Model of Human Occupation, a professional framework of occupational therapy.
Of the people taking part in the study, all identified some ADHD characteristics in themselves and some had been diagnosed with ADHD. The interviewees described their experiences in environments related to work, study, home and running errands. The study noted that the facility of an adult ADHD varied in different environments and that according to their experiences, it was possible to identify differing factors in those environments, some supportive of facility and others presenting challenges to facility. At their best, the environments were able to support an adult ADHD's positive experience of facility. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | ADHD-piirteisen aikuisen kokemuksia ympäristön vaikutuksesta toimintakykyyn | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1760 | |
dc.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | ADHD-aikuinen | |
dc.subject.keyword | toimintakyky | |
dc.subject.keyword | ympäristö | |
dc.subject.keyword | toimintaympäristö | |
dc.subject.specialization | Toimintaterapia | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Toimintaterapia|sv=Ergoterapi|en=Occupational Therapy| | |
dc.subject.discipline | Toimintaterapian koulutusohjelma | |