Sähköautojen latauspisteet kerrostalorakentamisessa
Aalto, Mika (2018)
Aalto, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263790
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tutkielma Rakennusliike Lapti Oy:lle sähköautojen latauspisteistä kerrostalokohteissa sekä löytää kustannustehokkaita toteutuksia latausjärjestelmille. Opinnäytetyössä syvennyttiin sähköautojen latausjärjestelmiin sekä niiden toteutuksiin uudisrakennuskohteissa. Lisäksi kerrottiin tarkemmin sähköautoista & ladattavista hybridiautoista ja niiden käyttökustannuksista sekä vertaillaan sähkö- ja polttomoottoriajoneuvojen eroja.
Ensimmäistä sähköautoa ajettiin jo 1830-luvulla Skotlannissa, joten sähköautot eivät ole uusi keksintö. Toisaalta sähköautojen nykyaikaiset latausjärjestelmät, ovat sen sijaan monelle uutta. Niiden suunnittelu ja toteutus ovat Suomessa vielä vähäistä, jonka takia tiedonsaanti suomeksi on haastavaa. Saatavilla olevat tiedot ovat hajanaisia faktoja ja ristiriitaisia tietoja on yllättävän paljon. Tämän lisäksi tekniikka kehittyy erittäin nopeasti ja lait sekä säädökset muuttuvat, joka aiheuttaa haasteita sähköautojen latauspisteiden suunnittelulle.
Tutkimuksen tarkoituksena on helpottaa sähköautojen latauspisteiden valitsemista tulevissa uudisrakentamiskohteissa. Tulevaisuudessa tullaan vaatimaan kaikkien uudiskerrostalojen parkkipaikoille määrittelemätön määrä sähköautojen latauspisteitä.
Tuloksena saatiin 7 kappaleen latausjärjestelmälle kustannustehokkain ratkaisu Rakennusliike Lapti Oy:n Asunto Oy Espoon Loisto -kohteeseen sekä kerättyä tiedot eri latausjärjestelmä tyypeistä yhteen pakettiin. Lisäksi tehtiin vertailuja sähköauton ja polttomoottoriauton välisistä eduista ja haitoista.
Ensimmäistä sähköautoa ajettiin jo 1830-luvulla Skotlannissa, joten sähköautot eivät ole uusi keksintö. Toisaalta sähköautojen nykyaikaiset latausjärjestelmät, ovat sen sijaan monelle uutta. Niiden suunnittelu ja toteutus ovat Suomessa vielä vähäistä, jonka takia tiedonsaanti suomeksi on haastavaa. Saatavilla olevat tiedot ovat hajanaisia faktoja ja ristiriitaisia tietoja on yllättävän paljon. Tämän lisäksi tekniikka kehittyy erittäin nopeasti ja lait sekä säädökset muuttuvat, joka aiheuttaa haasteita sähköautojen latauspisteiden suunnittelulle.
Tutkimuksen tarkoituksena on helpottaa sähköautojen latauspisteiden valitsemista tulevissa uudisrakentamiskohteissa. Tulevaisuudessa tullaan vaatimaan kaikkien uudiskerrostalojen parkkipaikoille määrittelemätön määrä sähköautojen latauspisteitä.
Tuloksena saatiin 7 kappaleen latausjärjestelmälle kustannustehokkain ratkaisu Rakennusliike Lapti Oy:n Asunto Oy Espoon Loisto -kohteeseen sekä kerättyä tiedot eri latausjärjestelmä tyypeistä yhteen pakettiin. Lisäksi tehtiin vertailuja sähköauton ja polttomoottoriauton välisistä eduista ja haitoista.