Kun runoilija ja älykkö paiskaavat kättä : tunteiden käsitteleminen ryhmätyössä
Kytösaho, Esa (2008)
Kytösaho, Esa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812174498
Tiivistelmä
Teatteri-ilmaisun ohjaaja työskentelee erilaisissa ryhmissä, jotka saattavat poiketa toisistaan monella tavalla. Tutkimusongelmana käsittelen sitä, miten ryhmätyössä ihmiset voisi ottaa huomioon kokonaisvaltaisina yksilöinä. Yritän löytää ratkaisuja siihen, miten ryhmän työilmapiirin saisi myös tunnetasolla avoimeksi. Tutkin mahdollisuuksia ryhmätyön saattamiseksi sellaiselle tasolle, että tunteet toimisivat sekä ryhmän että ryhmän päämäärän hyväksi eivätkä niitä vastaan.
Tutkin työssäni tunteiden vaikutusta sekä itseeni että kahteen erilaiseen ryhmään. Ensimmäinen ryhmäkokemukseni on Stadian esittävän taiteen koulutusohjelman tarinateatterityöpajasta. Toiselle ryhmälle ohjasin Ei mistään kotoisin -näytelmän. Tarinateatterityöpajassa olin osallistuva opiskelija, ryhmän jäsen, joka tutki omia tunteitaan ja opetteli erilaisia työmetodeja. Ohjauksessani olin taiteellisessa päävastuussa oleva ohjaaja, jonka tehtävä oli työryhmän kanssa luoda kokoillan näytelmä. Kummankin jakson käsittelyssä nämä eri näkökulmat painottuvat. Oman ammatti-identiteettini kehittyminen leikkaa näitä molempia jaksoja ja toimii yhdistävänä tekijänä kautta työn.
Teoreettisena viitekehyksenä käytän Antti Pietiäisen (2001) tunteiden dynamiikkaa käsittelevää teoriaa.
Esimerkkinä konkreettisesta tunnetyöskentelystä tarkastelen tarinateatterityöpajassa oppimaani ja ohjaukseeni soveltamaani työskentelytapaa, piiriä. Tämä työtapa mahdollistaa tunteiden jakamisen työryhmässä hedelmällisellä ja terveellä tavalla.
Totesin lopputyössäni, että tunteiden huomioiminen teatterityössä synnyttää avoimempaa, intohimoisempaa ja pidäkkeetöntä työskentelyä. Kokonaisvaltaisen yksilön huomioimisen ansiosta sekä ryhmä että yksittäiset ryhmänjäsenet saivat mahdollisuuksia kehittyä.
Tutkin työssäni tunteiden vaikutusta sekä itseeni että kahteen erilaiseen ryhmään. Ensimmäinen ryhmäkokemukseni on Stadian esittävän taiteen koulutusohjelman tarinateatterityöpajasta. Toiselle ryhmälle ohjasin Ei mistään kotoisin -näytelmän. Tarinateatterityöpajassa olin osallistuva opiskelija, ryhmän jäsen, joka tutki omia tunteitaan ja opetteli erilaisia työmetodeja. Ohjauksessani olin taiteellisessa päävastuussa oleva ohjaaja, jonka tehtävä oli työryhmän kanssa luoda kokoillan näytelmä. Kummankin jakson käsittelyssä nämä eri näkökulmat painottuvat. Oman ammatti-identiteettini kehittyminen leikkaa näitä molempia jaksoja ja toimii yhdistävänä tekijänä kautta työn.
Teoreettisena viitekehyksenä käytän Antti Pietiäisen (2001) tunteiden dynamiikkaa käsittelevää teoriaa.
Esimerkkinä konkreettisesta tunnetyöskentelystä tarkastelen tarinateatterityöpajassa oppimaani ja ohjaukseeni soveltamaani työskentelytapaa, piiriä. Tämä työtapa mahdollistaa tunteiden jakamisen työryhmässä hedelmällisellä ja terveellä tavalla.
Totesin lopputyössäni, että tunteiden huomioiminen teatterityössä synnyttää avoimempaa, intohimoisempaa ja pidäkkeetöntä työskentelyä. Kokonaisvaltaisen yksilön huomioimisen ansiosta sekä ryhmä että yksittäiset ryhmänjäsenet saivat mahdollisuuksia kehittyä.