Toimittajien kartoitus-, arviointi- ja valintaprosessin kehittäminen teknisessä tukkukaupassa
Helminen, Ari (2018)
Helminen, Ari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223709
Tiivistelmä
Toimittajamarkkinoiden tuntemuksella on erittäin suuri merkitys yrityksen kilpailuedulle ja tiedon oikein käyttämisellä voidaan tuottaa loppuasiakkaille kilpailun voittamiseen tarvittavaa lisäarvoa. Toimittajamarkkinatuntemus on yrityksissä useasti henkilökohtaista ja riski sen häviämiseen henkilöiden mukana on todellinen.
Tavoitteena kehityshankkeellani oli saada koko yrityksen hankinnalle yhtenäinen kategoriastrategioita ja yrityksen arvoja tukeva tapa toimia toimittajien kartoituksessa, arvioinnissa ja valinnassa sekä siihen liittyvän prosessin dokumentoinnissa.
Tavoitteena oli lisäksi saada hankinta keräämään mahdollisimman paljon tietoa toimittajamarkkinoista ja dokumentoida tieto koko konsernin hankinnan käyttöön uutta kategoriahankintaorganisaatiota varten.
Yrityksen johdon sekä omistajien tulee voida luottaa siihen, että hankinta tekee vastuullisia päätöksiä tulevaisuuden kannalta ja tavarantoimittajien tulee voida luottaa saavansa tasapuolista kohtelua riippumatta siitä kenen kanssa asiakkaan hankintaorganisaatiossa asioivat. Hankinnan tekemät päätökset tulee olla avoimia ja perusteltuja koko hankintaorganisaatiolle ja yrityksen johdolle.
Toimintatutkimuksena suoritettu kehittämishanke kohdistui yrityksen strategiseen hankintaan ja sen tuloksena syntyi SMI-työkalu (supply market intelligence), jonka avulla hankinta pystyy seuraamaan yksinkertaisia askelia toimittajavalintaan liittyen ja saa prosessin helposti dokumentoitua jatkokäyttöä, kuten Supplier Relationship Management- ohjelmaan siirtoa varten.
Tavoitteena kehityshankkeellani oli saada koko yrityksen hankinnalle yhtenäinen kategoriastrategioita ja yrityksen arvoja tukeva tapa toimia toimittajien kartoituksessa, arvioinnissa ja valinnassa sekä siihen liittyvän prosessin dokumentoinnissa.
Tavoitteena oli lisäksi saada hankinta keräämään mahdollisimman paljon tietoa toimittajamarkkinoista ja dokumentoida tieto koko konsernin hankinnan käyttöön uutta kategoriahankintaorganisaatiota varten.
Yrityksen johdon sekä omistajien tulee voida luottaa siihen, että hankinta tekee vastuullisia päätöksiä tulevaisuuden kannalta ja tavarantoimittajien tulee voida luottaa saavansa tasapuolista kohtelua riippumatta siitä kenen kanssa asiakkaan hankintaorganisaatiossa asioivat. Hankinnan tekemät päätökset tulee olla avoimia ja perusteltuja koko hankintaorganisaatiolle ja yrityksen johdolle.
Toimintatutkimuksena suoritettu kehittämishanke kohdistui yrityksen strategiseen hankintaan ja sen tuloksena syntyi SMI-työkalu (supply market intelligence), jonka avulla hankinta pystyy seuraamaan yksinkertaisia askelia toimittajavalintaan liittyen ja saa prosessin helposti dokumentoitua jatkokäyttöä, kuten Supplier Relationship Management- ohjelmaan siirtoa varten.