Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Koksaamokaasun rikinpoisto

Palo, Jasmiina (2018)

 
Avaa tiedosto
Palo_Jasmiina.pdf (2.784Mt)
Lataukset: 


Palo, Jasmiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803303986
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia koksaamokaasun katalyyttistä rikinpoistoa (HDS, Hydrodesulphurization) ilmakehän paineessa. Puhdistettua koksaamokaasua voitaisiin siten käyttää kiinteäoksidipolttokennosysteemissä polttoaineena. Katalyyttistä rikinpoistoa käytetään erityisesti öljynjalostuksessa vaikeasti erotettavien orgaanisten rikkiyhdisteiden poistamiseen. Rikinpoistoreaktiot tapahtuvat tyypillisesti korkeassa lämpötilassa ja paineessa.

Koksaamokaasun katalyyttistä rikinpoistoa testattiin VTT:n laboratoriossa jatkuvatoimisella tulppavirtausreaktorilla käyttäen simuloitua koksaamokaasua. Kokeita varten valmistettiin kaksi molybdeenipohjaista katalyyttiä (Ni-Mo/γ-Al2O3 ja Co-Mo/γ-Al2O3) märkäimpregnoinnilla. Lisäksi eräs kaupallinen katalyytti valittiin vertailukohteeksi. Tutkittavien katalyyttien aktiivisuuksia testattiin lämpötilaa (T=250‒330 °C) ja vaihtumaa (3000‒11 000 1/h) muuttamalla. Deaktivoitumista seurattiin toistokoepisteen avulla. Itse valmistetuilla katalyyteillä tehtiin lämpötilakoesarjan lopuksi pidemmät koeajot stabiilin tilan löytämiseksi ja tarkasteltiin rikkivedyn vaikutusta niiden aktiivisuuteen.

Kokeiden perusteella Ni-Mo/γ-Al2O3-katalyytti osoittautui aktiivisimmaksi. Kyseisellä katalyytillä päästiin pienemmillä vaihtumilla lähelle teoreettista maksimikonversiota (100 %) lämpötila-alueen ääripäässä. Tutkitut katalyytit osoittivat aktiivisuutta hiilivetyjen hydrausreaktioille, mikä nosti reaktiolämpötilaa 50‒62 astetta.

Koeajoissa havaittiin katalyyttien deaktivoituvan voimakkaasti ensimmäisen vuorokauden aikana. Stabiilin tilan saavutettua katalyytin aktiivisuus laski hitaasti asteittain. Katalyyttien deaktivoitumisen syy jäi epäselväksi.

Koelaitteistoa jouduttiin korjailemaan työn aikana teknisten ongelmien vuoksi. Erityisesti tervan ja tiofeenin malliainesyöttö osoittautui haasteelliseksi. Haasteista huolimatta työlle asetetut tavoitteet saavutettiin ja kokeellinen osa loi pohjaa jatkokehitykselle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste