Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

AAC-menetelmien käyttö päivähoidossa : Käytön merkitys lapsen kehitykseen

Kemppainen, Hannamari (2008)

 
Avaa tiedosto
kemppainen_hannamari.pdf (515.9Kt)
Lataukset: 


Kemppainen, Hannamari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184516
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää AAC – menetelmien käyttöä Kemin päivähoidossa, etenkin sellaisissa päivähoitoryhmissä, joissa on AAC – menetelmiä käyttävä lapsi, sekä löytää teoriaosuuden kautta käytön vaikutuksia lapsen kehitykselle.

Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa perehdyn lapsen sosiaaliseen, kielelliseen ja tunne-elämän kehitykseen. Lisäksi opinnäytetyöni teoreettisessa osassa perehdyn tarkemmin AAC – menetelmiin.

Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä on päivähoidon henkilökunta. Lisäksi opinnäytetyön kartoitusta tukee käytännön havainnointi päivähoitoryhmässä sekä taustatiedon kerääminen Kemin tulkkikeskuksesta ja kiertävältä erityislastentarhanopettajalta. Opinnäytetyön kartoituksen analyysimenetelmänä olen käyttänyt sisällön analyysia.

Keskeiset tutkimustulokset: Yleisimmät käytössä olevat AAC – menetelmät ovat tukiviittomat ja erilaiset kuvat, kuten esimerkiksi pcs – kuvat. AAC – menetelmät ovat yleisimmin käytössä perushoitotilanteissa, päivän strukturoimisessa ja ohjaustilanteissa. AAC – menetelmien käyttöä edistäisi henkilökunnalle järjestettävä koulutus AAC – menetelmistä.

Johtopäätökset: Koulutustarve AAC – menetelmiin on Kemin alueella hyvin ilmeinen, sillä kyseiset menetelmät koetaan hyödyllisiksi jokaisessa lapsiryhmässä. Lisäkoulutuksen ja tieto-taidon avulla käyttö olisi myös monipuolisempaa ja runsaampaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste