Palvelutransition toteutus ja havaintoja käytännöistä
Saarinen, Susanna (2018)
Saarinen, Susanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804084261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804084261
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tarkastella käytännön esimerkin avulla palvelutransition toteutustapaa ja tehdä havaintoja siihen liittyvistä toimintamalleista ja käytännöistä palveluntuottajaorganisaatiossa. Tarkastelun kohteena oli palveluntuottajan sisäinen palvelutransitio, jossa asiakkaan käyttöönottoprojekti siirrettiin ylläpitoon palvelutuotantoon. Transition toteutus pohjautui sopimusdokumentteihin ja palveluntuottajan transitiokäytäntöihin. Tavoitteena oli löytää kehittämiskohteita transitiovaiheeseen ja palvelunhallinnan käytäntöihin.
Viitekehyksenä tarkastelussa oli ITIL, kokoelma parhaita käytäntöjä IT-palveluiden hallintaan ja johtamiseen, ja sen elinkaarimalli. ITILin elinkaarimallin päävaiheet ovat palvelustrategia, palvelusuunnittelu, palvelutransitio, palvelutuotanto ja jatkuva palvelun parantaminen. Elin-kaarimallin vaiheiden tärkeimmät prosessit ja toiminnot selvitettiin teoriaosuudessa pääpiirteissään transition merkityksen ja asemoinnin selventämiseksi.
Transition lopputuloksia arvioitiin palvelutuotannossa, jossa todennetaan transition onnistuminen ja palveluntuottajan kyky tuottaa sopimuksen mukaista palvelua ja lisäarvoa asiakkaalle. Arviointi perustui sopimuksen mukaisiin palvelutaso- ja saatavuustavoitteisiin, asiakastyytyväisyys-kyselyn tuloksiin ja asiakkaalta saatuun palautteeseen. Palvelutuotannon seurantajakson aikana ilmeni myös tarpeita palveluiden jatkuvaan kehittämiseen.
Insinöörityön johtopäätökset osoittivat, että ITILin mukaisia parhaita käytäntöjä hyödyntämällä palveluita voidaan siirtää tuotantoon turvallisesti ja onnistuneesti huolimatta käytännöissä havaituista puutteista. Insinöörityössä laadittiin suosituksia transitiovaiheen tehostamiseksi ja palvelunhallinnan käytäntöjen kehittämiseksi. Erityistä huomioita olisi kiinnitettävä palveluiden suunnitteluun ja palveluportfolioon, sopimusrakenteeseen ja sopimusasiakirjojen laatuun sekä palveluntuottajan sisäiseen vastuunjakoon ja kommunikaatioon, taloudellisia näkökulmia unohtamatta.
Viitekehyksenä tarkastelussa oli ITIL, kokoelma parhaita käytäntöjä IT-palveluiden hallintaan ja johtamiseen, ja sen elinkaarimalli. ITILin elinkaarimallin päävaiheet ovat palvelustrategia, palvelusuunnittelu, palvelutransitio, palvelutuotanto ja jatkuva palvelun parantaminen. Elin-kaarimallin vaiheiden tärkeimmät prosessit ja toiminnot selvitettiin teoriaosuudessa pääpiirteissään transition merkityksen ja asemoinnin selventämiseksi.
Transition lopputuloksia arvioitiin palvelutuotannossa, jossa todennetaan transition onnistuminen ja palveluntuottajan kyky tuottaa sopimuksen mukaista palvelua ja lisäarvoa asiakkaalle. Arviointi perustui sopimuksen mukaisiin palvelutaso- ja saatavuustavoitteisiin, asiakastyytyväisyys-kyselyn tuloksiin ja asiakkaalta saatuun palautteeseen. Palvelutuotannon seurantajakson aikana ilmeni myös tarpeita palveluiden jatkuvaan kehittämiseen.
Insinöörityön johtopäätökset osoittivat, että ITILin mukaisia parhaita käytäntöjä hyödyntämällä palveluita voidaan siirtää tuotantoon turvallisesti ja onnistuneesti huolimatta käytännöissä havaituista puutteista. Insinöörityössä laadittiin suosituksia transitiovaiheen tehostamiseksi ja palvelunhallinnan käytäntöjen kehittämiseksi. Erityistä huomioita olisi kiinnitettävä palveluiden suunnitteluun ja palveluportfolioon, sopimusrakenteeseen ja sopimusasiakirjojen laatuun sekä palveluntuottajan sisäiseen vastuunjakoon ja kommunikaatioon, taloudellisia näkökulmia unohtamatta.