Pelastusalan työhyvinvointikyselyiden kehittäminen
Jokila, Elias (2018)
Jokila, Elias
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten pelastusalalla Suomessa työskentelevät ihmiset kokevat alan nykyiset työhyvinvointikyselyt ja miten he toivoisivat niitä kehitettävän. Lisäksi selvitettiin mielipidettä siitä, tulisiko pelastusalalle tuottaa täysin oma valtakunnallinen työhyvinvointikysely.
Tutkimus toteutettiin viidellä pelastuslaitoksella eri puolilta Suomea. Tutkimuksen tulokset kerättiin verkkokyselylomakkeella, joka jaeltiin valittujen pelastuslaitosten henkilökunnalle sähköpostitse.
Tutkimuksen mukaan pelastusalan henkilöstö kokee työhyvinvointikyselyt tärkeiksi, mutta toivovat kehitystä työhyvinvointikyselyiden vaikuttavuuteen. Tutkimuksen mukaan tärkein työhyvinvointikyselyiden kehittämiskohde on niiden vaikuttavuuden lisääminen ja kyselyjen muokkaaminen siten, että ne koskettavat nimenomaista toimialaa. Päällystö kokee kyselyn mukaan tärkeäksi sen, että eri pelastuslaitosten työhyvinvointikyselyiden tuloksia olisi käytettävissä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pelastusalalle Suomessa pitäisi luoda oma valtakunnallinen työhyvinvointikysely ja pelastusalan päällystöä pitäisi tukea ja kouluttaa työhyvinvointikyselyiden tulosten ja kehittämiskohteiden käsittelyyn työyhteisössä.
Tutkimus toteutettiin viidellä pelastuslaitoksella eri puolilta Suomea. Tutkimuksen tulokset kerättiin verkkokyselylomakkeella, joka jaeltiin valittujen pelastuslaitosten henkilökunnalle sähköpostitse.
Tutkimuksen mukaan pelastusalan henkilöstö kokee työhyvinvointikyselyt tärkeiksi, mutta toivovat kehitystä työhyvinvointikyselyiden vaikuttavuuteen. Tutkimuksen mukaan tärkein työhyvinvointikyselyiden kehittämiskohde on niiden vaikuttavuuden lisääminen ja kyselyjen muokkaaminen siten, että ne koskettavat nimenomaista toimialaa. Päällystö kokee kyselyn mukaan tärkeäksi sen, että eri pelastuslaitosten työhyvinvointikyselyiden tuloksia olisi käytettävissä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pelastusalalle Suomessa pitäisi luoda oma valtakunnallinen työhyvinvointikysely ja pelastusalan päällystöä pitäisi tukea ja kouluttaa työhyvinvointikyselyiden tulosten ja kehittämiskohteiden käsittelyyn työyhteisössä.