Yleisen edun vaikutus tieoikeuden perustamiseen
Tuomikoski, Tuomas; Laivamaa, Paavo (2018)
Tuomikoski, Tuomas
Laivamaa, Paavo
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yleisen edun vaikutusta tieoikeuden perustamiseen. Tavoitteet voidaan jakaa kolmeen osaan: yleisen edun kannalta huomioitavat seikat tieoikeutta perustettaessa, yleisen edun edellyttämät selvitykset toimituksissa sekä yleisen edun vaikutus tieoikeuden perustamiseen liittyvissä toimituksissa ja oikeustapauksissa.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Työssä käytettiin paljon kirjallisia ja sähköisiä lähteitä aiheesta. Kaiken perustana oli luonnollisesti Laki yksityisistä teistä, muut aiheeseen liittyvät lait sekä niiden esityöt. Työssä tutkittiin alan artikkeleita, kirjallisuutta ja oikeustapauksia. Osa aineistonkeruuta oli myös Maanmittauslaitoksen toimitusinsinööreille lähetetty lyhyt kysely. Koska työtä tehtiin kahdestaan, se myös jaettiin kahteen vastuualueeseen. Kumpikin tekijöistä perehtyi tietenkin myös työparinsa teksteihin ja lopuksi koko työ tarkastettiin yhdessä.
Yleinen etu on huomioitu paremmin sen jälkeen, kun Laki yksityisistä teistä uudistui vuonna 1975. Edelleen laissa on joitain tulkinnanvaraisia kohtia kuten se, miten määritellään huomattava luonnon turmeltuminen. Toinen epäselvähkö kohta on se, että tien tarkoitus pitäisi saavuttaa mahdollisimman edullisesti mutta toisaalta hinnalla ei ole niin suurta väliä, jos olemassa olevaa tieverkkoa voidaan hyödyntää. Lakikohdan oltua nyt reilu 42 vuotta voimassa aiheesta on toki kertynyt suuri määrä oikeustapauksia, jotka auttavat tulkitsemaan epäselvempiäkin kohtia. Oikeustapauksia tutkiessa tuli myös huomattua, että ennen yksityistie- tai lohkomistoimitusta tehtävien selvitysten sekä tarpeeksi laajan tiedottamisen tärkeyttä ei sovi vähätellä.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Työssä käytettiin paljon kirjallisia ja sähköisiä lähteitä aiheesta. Kaiken perustana oli luonnollisesti Laki yksityisistä teistä, muut aiheeseen liittyvät lait sekä niiden esityöt. Työssä tutkittiin alan artikkeleita, kirjallisuutta ja oikeustapauksia. Osa aineistonkeruuta oli myös Maanmittauslaitoksen toimitusinsinööreille lähetetty lyhyt kysely. Koska työtä tehtiin kahdestaan, se myös jaettiin kahteen vastuualueeseen. Kumpikin tekijöistä perehtyi tietenkin myös työparinsa teksteihin ja lopuksi koko työ tarkastettiin yhdessä.
Yleinen etu on huomioitu paremmin sen jälkeen, kun Laki yksityisistä teistä uudistui vuonna 1975. Edelleen laissa on joitain tulkinnanvaraisia kohtia kuten se, miten määritellään huomattava luonnon turmeltuminen. Toinen epäselvähkö kohta on se, että tien tarkoitus pitäisi saavuttaa mahdollisimman edullisesti mutta toisaalta hinnalla ei ole niin suurta väliä, jos olemassa olevaa tieverkkoa voidaan hyödyntää. Lakikohdan oltua nyt reilu 42 vuotta voimassa aiheesta on toki kertynyt suuri määrä oikeustapauksia, jotka auttavat tulkitsemaan epäselvempiäkin kohtia. Oikeustapauksia tutkiessa tuli myös huomattua, että ennen yksityistie- tai lohkomistoimitusta tehtävien selvitysten sekä tarpeeksi laajan tiedottamisen tärkeyttä ei sovi vähätellä.