Suuhygienistiopiskelijan kliinisen harjoittelutyöympäristön kehityssuunnitelma Metropolia Ammattikorkeakoululle : suuhygienistiopiskelijan kliinisen harjoittelutyöympäristön kehittäminen toimivammaksi.
Juslén, Sanni (2018)
Juslén, Sanni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134638
Tiivistelmä
Hyvä ja toimiva työergonomia on lähtökohta onnistuneelle työskentelylle. Hyvin suunniteltu työtila edistää työn sujuvuutta sekä työn tuloksia. Hyvä ergonomia työtilassa estää ja vähentää työperäisiä sairauksia sekä sairaspoissaoloja. Ergonomiset sekä terveydelliset tutkimustulokset ja -kokeilut kannustavat työympäristöjen jatkuvaan kehittämiseen ja toimivuuden ylläpitämiseen.
Suuhygienistikoulutus vaatii ammatillisesti tekemisen kautta oppimista, työ on teoreettisen osaamisen lisäksi hyvinkin fyysistä. Jotta suuhygienistiopiskelijalla olisi hyvät valmiudet tarvittavien toimenpiteiden suorittamiseen, tulee kliinisen harjoittelutyöympäristön tarjota tarpeelliset puitteet tehden työskentelystä tehokasta sekä ergonomisesti mahdollisimman vähän opiskelijaa kuormittavaa. Opiskelijan kliinisen harjoitteluympäristön hyvät ominaisuudet tukevat ja edistävät oppimista sekä mahdollistavat ergonomisen työskentelyn. Harjoitteluympäristön tulee olla päivitetty ja suunniteltu niin, että se palvelee tarkoituksenmukaisesti hyvän ja toimivan työskentelyn periaatteita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehityssuunnitelma ja malli ideaalista suuhygienistiopiskelijan kliinisen harjoittelun työympäristöstä. Tarkoituksena oli ottaa huomioon suuhygienistiopiskelijan harjoitteluympäristön ominaisuudet Metropolia Ammattikorkeakoulun suunhoidon oppimisklinikalla, sekä kehittää niitä toimivampaan sekä ergonomisempaan suuntaan työympäristön suunnittelulla. Suunnitelman toteuttamiseksi laadittiin tutkimuskysely suuhygienistiopiskelijoille. Työn tavoitteena oli, että suuhygienistiopiskelijat saavat uudistetun, sekä toimivamman mallin kliinisen harjoittelun työympäristöksi. Kehityssuunnitelmaa tai osia siitä voidaan halutessa hyödyntää uuden Myllypuron kampuksen toteutuksessa tai mahdollisesti muissa suun terveydenhoitoympäristöjen toteutuksissa. Suunnitelmaa voidaan myös jatkokehittää.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena soveltamalla tutkimuksellisen kehitystyön menetelmää. Lähestymistapa uuden kliinisen työympäristön luomiseen oli toiminnallinen tutkimus, jossa sovellettiin osittain palvelumuotoilun menetelmiä, tarkoituksena parantaa jo olemassa olevaa oppimisen työympäristöä.
Suuhygienistikoulutus vaatii ammatillisesti tekemisen kautta oppimista, työ on teoreettisen osaamisen lisäksi hyvinkin fyysistä. Jotta suuhygienistiopiskelijalla olisi hyvät valmiudet tarvittavien toimenpiteiden suorittamiseen, tulee kliinisen harjoittelutyöympäristön tarjota tarpeelliset puitteet tehden työskentelystä tehokasta sekä ergonomisesti mahdollisimman vähän opiskelijaa kuormittavaa. Opiskelijan kliinisen harjoitteluympäristön hyvät ominaisuudet tukevat ja edistävät oppimista sekä mahdollistavat ergonomisen työskentelyn. Harjoitteluympäristön tulee olla päivitetty ja suunniteltu niin, että se palvelee tarkoituksenmukaisesti hyvän ja toimivan työskentelyn periaatteita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehityssuunnitelma ja malli ideaalista suuhygienistiopiskelijan kliinisen harjoittelun työympäristöstä. Tarkoituksena oli ottaa huomioon suuhygienistiopiskelijan harjoitteluympäristön ominaisuudet Metropolia Ammattikorkeakoulun suunhoidon oppimisklinikalla, sekä kehittää niitä toimivampaan sekä ergonomisempaan suuntaan työympäristön suunnittelulla. Suunnitelman toteuttamiseksi laadittiin tutkimuskysely suuhygienistiopiskelijoille. Työn tavoitteena oli, että suuhygienistiopiskelijat saavat uudistetun, sekä toimivamman mallin kliinisen harjoittelun työympäristöksi. Kehityssuunnitelmaa tai osia siitä voidaan halutessa hyödyntää uuden Myllypuron kampuksen toteutuksessa tai mahdollisesti muissa suun terveydenhoitoympäristöjen toteutuksissa. Suunnitelmaa voidaan myös jatkokehittää.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena soveltamalla tutkimuksellisen kehitystyön menetelmää. Lähestymistapa uuden kliinisen työympäristön luomiseen oli toiminnallinen tutkimus, jossa sovellettiin osittain palvelumuotoilun menetelmiä, tarkoituksena parantaa jo olemassa olevaa oppimisen työympäristöä.