Annantalon tuotantoprosessin kehittäminen sisäisen palvelun näkökulmasta
Kantola, Arttu (2018)
Kantola, Arttu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804154706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804154706
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus Annantalon tuotantoprosessista. Sen tavoitteena oli tarkastella nykyistä tuotantoprosessia, selvittää sisäisen palvelun näkökulmasta tuotantoprosessin kehityskohteita ja luoda näihin kehityskohteisiin ratkaisuita. Tarkoitus oli myös kuulla työntekijöiden omia näkemyksiä tuotantoprosessin nykytilasta ja sen riski-, ongelma- ja kehityskohteista, sekä toimia esiselvityksenä tulevalle kehitystyölle.
Tapaustutkimus pohjautui palvelun laadun teoriaan. Aineistoa kerättiin tapahtumatuotantoprosessista vastuussa olevilta henkilöiltä tekemällä tuotantoprosessin blueprint-mallinnus. Tuotantoprosessia tehdessä kuultiin myös henkilökunnan kehitysideoita ja ongelmakohtia. Tuotantoprosessin kehityskohdat jakautuivat kolmeen eri luokkaan niiden tyypillisten piirteiden, vaikutusalueen ja ongelmien lähteiden perusteella. Palvelun kuiluanalyysi pohjautui näihin kolmeen eri luokkaan.
Selvityksessä saatiin selville selkeitä kehityskohteita tuotantoprosessista. Tuotantoprosessin kuiluanalyysilla syntyi viisi kehitysehdotusta. Kuiluanalyysin avulla ongelmakohdaksi eriytyi vahvasti tuotantoprosessin tukipalvelut. Kolme kehitysaluetta olivat tukiprosessit, työn resursointi ja arvopohjat sekä puuttuvat tietojärjestelmät ja palvelut. Kehitysehdotuksissa painottui uusien järjestelmien kehittäminen ja käyttöönotto, tuotannon tiedonkulku ja tiedon saavutettavuus. Osana kehitysehdotuksia tehtiin Annantalolle sähköinen tilaisuustietolomake, joka voi auttaa ratkaisemaan tuotannon tiedonkulun, resursoinnin ja suunnittelun ongelmia.
Kehitysehdotuksista muodostuu Annantalolle uusi palveluprosessin malli, joka voi keventää työtaakkaa ja parantaa sekä sisäisen että ulkoisen palvelun laatua. Opinnäytetyö sisältää mallin vastaavanlaisen kehitystyön tekoon muissa kulttuurikeskuksissa. Kulttuurituotannon kentälle työ tarjoaa tietoa muun muassa tapahtumatuotantoprosessin kehittämisestä sisäisen palvelun perspektiivistä, sisäisen palvelun laadun monitoroinnin välineistä, kuiluanalyysin käytöstä tapahtumatuotantoprosessissa sekä tukijärjestelmien tuomien ratkaisujen merkityksestä kulttuuripalvelun kehitystyössä.
Tapaustutkimus pohjautui palvelun laadun teoriaan. Aineistoa kerättiin tapahtumatuotantoprosessista vastuussa olevilta henkilöiltä tekemällä tuotantoprosessin blueprint-mallinnus. Tuotantoprosessia tehdessä kuultiin myös henkilökunnan kehitysideoita ja ongelmakohtia. Tuotantoprosessin kehityskohdat jakautuivat kolmeen eri luokkaan niiden tyypillisten piirteiden, vaikutusalueen ja ongelmien lähteiden perusteella. Palvelun kuiluanalyysi pohjautui näihin kolmeen eri luokkaan.
Selvityksessä saatiin selville selkeitä kehityskohteita tuotantoprosessista. Tuotantoprosessin kuiluanalyysilla syntyi viisi kehitysehdotusta. Kuiluanalyysin avulla ongelmakohdaksi eriytyi vahvasti tuotantoprosessin tukipalvelut. Kolme kehitysaluetta olivat tukiprosessit, työn resursointi ja arvopohjat sekä puuttuvat tietojärjestelmät ja palvelut. Kehitysehdotuksissa painottui uusien järjestelmien kehittäminen ja käyttöönotto, tuotannon tiedonkulku ja tiedon saavutettavuus. Osana kehitysehdotuksia tehtiin Annantalolle sähköinen tilaisuustietolomake, joka voi auttaa ratkaisemaan tuotannon tiedonkulun, resursoinnin ja suunnittelun ongelmia.
Kehitysehdotuksista muodostuu Annantalolle uusi palveluprosessin malli, joka voi keventää työtaakkaa ja parantaa sekä sisäisen että ulkoisen palvelun laatua. Opinnäytetyö sisältää mallin vastaavanlaisen kehitystyön tekoon muissa kulttuurikeskuksissa. Kulttuurituotannon kentälle työ tarjoaa tietoa muun muassa tapahtumatuotantoprosessin kehittämisestä sisäisen palvelun perspektiivistä, sisäisen palvelun laadun monitoroinnin välineistä, kuiluanalyysin käytöstä tapahtumatuotantoprosessissa sekä tukijärjestelmien tuomien ratkaisujen merkityksestä kulttuuripalvelun kehitystyössä.