Aloittavan B2B -pienyrityksen brändi-identiteetti
Keränen, Henna (2018)
Keränen, Henna
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184945
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee brändäyksen aihealueesta yrityksen sisäisen brändi-identiteetin luontia. Teoriatiedon pohjalta työni tarkoituksena oli laatia kohdeyritykselleni kirjallinen identiteettiä käsittelevä brändiohjeisto. Henkilökohtaisena tavoitteenani puolestaan oli oppia syvällistä tietoa aiheesta, jota osaan soveltaa hyvin käytännön toimintaan.
Brändäyksestä ja brändi-identiteetistä on aiemminkin tehty opinnäytetöitä, mutta minun työssäni aihetta käsitellään monen erityispiirteen kautta, sillä brändi-identiteetti luotiin perusteilla olevalle pienyritykselle, joka tulee toimimaan B2B, eli yritysten välisillä markkinoilla. Kokosin teoriatiedosta tietopaketin raporttiin, jota voivat hyödyntää etenkin pk-yrityksille brändi-identiteettiä rakentavat, tai aiheesta muuten kiinnostuneet. Viitekehyksen osalta vastasin työssäni kysymyksiin: Miten luoda aloittavalle, B2B pienyritykselle selkeä brändi-identiteetti? Mitä hyötyä brändistä on yritykselle?
Brändi-identiteetin rakentamisen pohjana hyödynsin David A. Aakerin brändi-identiteetin suunnittelumallista strategisia brändianalyysejä sekä neljää erilaista näkökulmaa brändi-identiteetistä. Opinnäytetyöni on toiminnallinen. Työhön kuuluu raportin lisäksi produkti, joka oli siis brändiohjeisto. Käytin työssäni kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Käytin edellä mainittuun kuuluvaa havainnointia tutkiessani kohdeyrityksen kilpailijoita ja yrityksen omia vahvuuksia sekä heikkouksia. Tapauksessani kohdeyritykseni brändiohjeistoon sisällytettiin brändi-identiteettiin kuuluvat arvot, kulttuuri, persoonallisuus, äänensävy, suhde asiakkaisiin ja brändin päävärit. Lisäksi siinä määriteltiin brändin arvotarjooma. Ohjeistoon liitettiin myös yrityksen missio ja visio. Työni primäärinä lähteenä toimi havainnointini tuloksena syntynyt aineisto sekä sekundäärisenä alan luo-tettava kirjallisuus ja sähköiset lähteet. Syvensin osaamistani brändi-identiteetin käytännöllisestä rakentamisesta ja sain luotua brändiohjeiston.
Brändäyksestä ja brändi-identiteetistä on aiemminkin tehty opinnäytetöitä, mutta minun työssäni aihetta käsitellään monen erityispiirteen kautta, sillä brändi-identiteetti luotiin perusteilla olevalle pienyritykselle, joka tulee toimimaan B2B, eli yritysten välisillä markkinoilla. Kokosin teoriatiedosta tietopaketin raporttiin, jota voivat hyödyntää etenkin pk-yrityksille brändi-identiteettiä rakentavat, tai aiheesta muuten kiinnostuneet. Viitekehyksen osalta vastasin työssäni kysymyksiin: Miten luoda aloittavalle, B2B pienyritykselle selkeä brändi-identiteetti? Mitä hyötyä brändistä on yritykselle?
Brändi-identiteetin rakentamisen pohjana hyödynsin David A. Aakerin brändi-identiteetin suunnittelumallista strategisia brändianalyysejä sekä neljää erilaista näkökulmaa brändi-identiteetistä. Opinnäytetyöni on toiminnallinen. Työhön kuuluu raportin lisäksi produkti, joka oli siis brändiohjeisto. Käytin työssäni kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Käytin edellä mainittuun kuuluvaa havainnointia tutkiessani kohdeyrityksen kilpailijoita ja yrityksen omia vahvuuksia sekä heikkouksia. Tapauksessani kohdeyritykseni brändiohjeistoon sisällytettiin brändi-identiteettiin kuuluvat arvot, kulttuuri, persoonallisuus, äänensävy, suhde asiakkaisiin ja brändin päävärit. Lisäksi siinä määriteltiin brändin arvotarjooma. Ohjeistoon liitettiin myös yrityksen missio ja visio. Työni primäärinä lähteenä toimi havainnointini tuloksena syntynyt aineisto sekä sekundäärisenä alan luo-tettava kirjallisuus ja sähköiset lähteet. Syvensin osaamistani brändi-identiteetin käytännöllisestä rakentamisesta ja sain luotua brändiohjeiston.