Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksessa
Kakkonen, Outi (2018)
Kakkonen, Outi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184940
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tarkastella millaisena Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksessa työskentelevät kokevat ja näkevät jaetun johtajuuden. Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia siihen mitä jaettu johtajuus on tällä hetkellä varhaiskasvatusorganisaatiossa, miten se näkyy työntekijöiden työyksikössä ja työssä sekä koko toimialalla. Lisäksi vastauksia haettiin siihen miten jaettua johtajuutta voitaisiin toteuttaa ja toisaalta miten sitä voitaisiin kehittää tai mitkä ovat sen toteutumisen haasteita.
Opinnäytetyöni toteutin laadullisin menetelmin ja siinä oli kehittävä työnote. Aineiston koostin kolmesta eri keskustelusta joihin osallistui yhden helsinkiläisen varhaiskasvatusyksikön johtaja sekä työntekijöitä. Opinnäytetyön kehittävän luonteen mukaista oli, että keskustelut olivat vastavuoroista keskustelua ja tarkoituksena oli motivoida kehittävään työotteeseen pohtien jaetun johtajuuden teemaa omassa työyksikössä ja toimialalla. Opinnäytetyöni aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tuloksien perusteella jaettua johtajuutta ilmenee työntekijöiden näkökulmasta sekä omassa työyksikössä että Helsingin varhaiskasvatusorganisaatiossa. Jaetun johtajuuden nähtiin toteutuvan monissa eri yhteyksissä päiväkodin toimintakulttuurissa sekä arjessa. Jaettua johtajuutta ei nähty ainoastaan asioiden ja tehtävien jakamisena vaan sen nähtiin olevan hyvää vuorovaikutusta, keskustelua, vastuun jakamista ja jokaisen työntekijän osaamisen hyödyntämistä sekä pedagogiikan jakamista. Esteinä jaetulle johtajuudelle nähtiin muun muassa kiireen tuntu ja tehtäväpaljous. Kehitettäväksi kohteeksi löydettiin erityisesti osaamisen jakaminen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että jaetulle johtajuudelle tuntuisi olevan tarvetta ja se näkyy jo eri tavoin opinnäytetyöhöni osallistuneessa yksikössä. Asioiden ja tehtävien delegoiminen arjen sujumisen kannalta on ehdotonta, mutta ennen kaikkea koettiin, että yhdessä tekeminen ja vastuun jakaminen ovat kaikkien edun mukaista ja perustehtävän hoitaminen onnistuu tällöin paremmin. Kuitenkin todettiin, että tukea tarvittaisiin toimialalta jotta jaetun johtajuuden kehittäminen olisi mahdollista. Opinnäytetyössäni otanta on pieni ja jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista kartoittaa jaetun johtajuuden kokemuksia isommalla otannalla.
Opinnäytetyöni toteutin laadullisin menetelmin ja siinä oli kehittävä työnote. Aineiston koostin kolmesta eri keskustelusta joihin osallistui yhden helsinkiläisen varhaiskasvatusyksikön johtaja sekä työntekijöitä. Opinnäytetyön kehittävän luonteen mukaista oli, että keskustelut olivat vastavuoroista keskustelua ja tarkoituksena oli motivoida kehittävään työotteeseen pohtien jaetun johtajuuden teemaa omassa työyksikössä ja toimialalla. Opinnäytetyöni aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tuloksien perusteella jaettua johtajuutta ilmenee työntekijöiden näkökulmasta sekä omassa työyksikössä että Helsingin varhaiskasvatusorganisaatiossa. Jaetun johtajuuden nähtiin toteutuvan monissa eri yhteyksissä päiväkodin toimintakulttuurissa sekä arjessa. Jaettua johtajuutta ei nähty ainoastaan asioiden ja tehtävien jakamisena vaan sen nähtiin olevan hyvää vuorovaikutusta, keskustelua, vastuun jakamista ja jokaisen työntekijän osaamisen hyödyntämistä sekä pedagogiikan jakamista. Esteinä jaetulle johtajuudelle nähtiin muun muassa kiireen tuntu ja tehtäväpaljous. Kehitettäväksi kohteeksi löydettiin erityisesti osaamisen jakaminen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että jaetulle johtajuudelle tuntuisi olevan tarvetta ja se näkyy jo eri tavoin opinnäytetyöhöni osallistuneessa yksikössä. Asioiden ja tehtävien delegoiminen arjen sujumisen kannalta on ehdotonta, mutta ennen kaikkea koettiin, että yhdessä tekeminen ja vastuun jakaminen ovat kaikkien edun mukaista ja perustehtävän hoitaminen onnistuu tällöin paremmin. Kuitenkin todettiin, että tukea tarvittaisiin toimialalta jotta jaetun johtajuuden kehittäminen olisi mahdollista. Opinnäytetyössäni otanta on pieni ja jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista kartoittaa jaetun johtajuuden kokemuksia isommalla otannalla.