Liikeimprovisaation opettaminen ja oppiminen aikuisille
Mitrokhina, Viktoriia (2018)
Mitrokhina, Viktoriia
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804194963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804194963
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin liikeimprovisaation prosessia sekä sen opettamista ja oppimista aikuisille: sitä, miten ihminen improvisoi tanssin keinoin ja miten improvisointia voi oppia. Opinnäytetyöni koostuu teoria- ja pedagogisesta osuudesta. Pedagoginen osuus on tiiviskurssi, joka on suunnattu aikuisten alkeisryhmälle. Pedagogisessa osuudessa olen testannut aikuisten alkeisryhmän kanssa sopivia opetustapoja päästä liikeimprovisaation kautta liikkeelle. Oppilaat pääsivät tutkimaan ja tunnustelemaan omaa kehoaan, liikkumisen mahdollisuuksia ja luomaan omia reittejä tanssiin.
Teoriapohjana on pedagogiikan, didaktiikan, metodiikan käsiteitä sekä taiteen ja mielen hyvinvointiin liittyviä ajatuksia ja lähdekirjallisuutta. Liikeimprovisaatiota tutkiessa teoreettisesti esitellään improvisaation prosessi ja prosessi ilman improvisaatiota, improvisaation opettamista ja oppimista.
Liikeimprovisaation kurssi avasi ymmärryksen, kiinnostukseen ja rohkaisi oppijan onnistumaan kehollisesti liikkuessa sekä vaikutti myönteisesti oppijan henkilökohtaisiin psyykkisiin ominaisuuksiin. Oppimisen näkökulmasta oppilaat ovat kokeneet psykomotorista, sosiaalis-emotionaalista sekä kognitiivista oppimista. Opettamisen näkökulmasta liikeimprovisaation opettamista on mielenkiintoista seikkailua improvisaation maailmassa, joka on jatkuvaa ja vaihtuvaa prosessia ja se vie aina opetusta johonkin suuntaan. Tutkimuksen prosessissa olen huomannut, kuinka tärkeää on saada oppilailta palautetta ja saada kuulla onnistumisista, vaikeuksista, peloista ja siitä, miltä tietyt harjoitukset tuntuvat kehossa. On hyvin tärkeää antaa selkeitä ohjeita opettaessaan ja olla vuorovaikutuksessa oppilaiden kanssa tunneilla.
Teoriapohjana on pedagogiikan, didaktiikan, metodiikan käsiteitä sekä taiteen ja mielen hyvinvointiin liittyviä ajatuksia ja lähdekirjallisuutta. Liikeimprovisaatiota tutkiessa teoreettisesti esitellään improvisaation prosessi ja prosessi ilman improvisaatiota, improvisaation opettamista ja oppimista.
Liikeimprovisaation kurssi avasi ymmärryksen, kiinnostukseen ja rohkaisi oppijan onnistumaan kehollisesti liikkuessa sekä vaikutti myönteisesti oppijan henkilökohtaisiin psyykkisiin ominaisuuksiin. Oppimisen näkökulmasta oppilaat ovat kokeneet psykomotorista, sosiaalis-emotionaalista sekä kognitiivista oppimista. Opettamisen näkökulmasta liikeimprovisaation opettamista on mielenkiintoista seikkailua improvisaation maailmassa, joka on jatkuvaa ja vaihtuvaa prosessia ja se vie aina opetusta johonkin suuntaan. Tutkimuksen prosessissa olen huomannut, kuinka tärkeää on saada oppilailta palautetta ja saada kuulla onnistumisista, vaikeuksista, peloista ja siitä, miltä tietyt harjoitukset tuntuvat kehossa. On hyvin tärkeää antaa selkeitä ohjeita opettaessaan ja olla vuorovaikutuksessa oppilaiden kanssa tunneilla.