Kuvittajan henkilöbrändin luominen
Toikkanen, Milka (2018)
Toikkanen, Milka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174869
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan kuvittajan henkilöbrändin luomista. Ensisijaisena tavoitteena on selvittää mistä hyvä henkilöbrändi rakentuu ja mitä kuvittajan tulisi ottaa huomioon henkilöbrändiä luodessaan. Toiminnallisen osuuden tavoitteena on luoda perusta ja visuaalinen ilme tekijän henkilöbrändille.
Henkilöbrändin luominen on jaoteltu neljään vaiheeseen: määrittelyyn siitä, kuka olet kuvittajana, visuaaliseen identiteettiin, portfoliosivustoon ja sosiaalisen median hyödyntämiseen. Teoriaosuuden rinnalla käydään läpi tekijän oman henkilöbrändin luomisprosessia ja näytetään esimerkkejä muiden kuvittajien henkilöbrändeistä.
Opinnäytetyön aineisto koostuu case-tutkimuksen lisäksi brändäykseen, henkilöbrändiin ja erityisesti kuvituksen alaan liittyvistä artikkeleista, kirjallisuudesta, haastatteluista ja havain-noista muiden kuvittajien henkilöbrändeistä.
Kilpailu luovalla alalla on kovaa, ja asiakkaiden hankkiminen on usein kuvittajan omalla vastuulla. Kuvitustyyli ja sosiaalinen media ovat pääroolissa kuvittajan työllistymisen kannalta. Yhtenäisyys ja autenttisuus korostuvat henkilöbrändin tärkeinä ominaisuuksina, ja kuvittajan persoonallinen kuvitustyyli näkyy usein vahvasti myös visuaalisessa ilmeessä.
Henkilöbrändin luominen on jaoteltu neljään vaiheeseen: määrittelyyn siitä, kuka olet kuvittajana, visuaaliseen identiteettiin, portfoliosivustoon ja sosiaalisen median hyödyntämiseen. Teoriaosuuden rinnalla käydään läpi tekijän oman henkilöbrändin luomisprosessia ja näytetään esimerkkejä muiden kuvittajien henkilöbrändeistä.
Opinnäytetyön aineisto koostuu case-tutkimuksen lisäksi brändäykseen, henkilöbrändiin ja erityisesti kuvituksen alaan liittyvistä artikkeleista, kirjallisuudesta, haastatteluista ja havain-noista muiden kuvittajien henkilöbrändeistä.
Kilpailu luovalla alalla on kovaa, ja asiakkaiden hankkiminen on usein kuvittajan omalla vastuulla. Kuvitustyyli ja sosiaalinen media ovat pääroolissa kuvittajan työllistymisen kannalta. Yhtenäisyys ja autenttisuus korostuvat henkilöbrändin tärkeinä ominaisuuksina, ja kuvittajan persoonallinen kuvitustyyli näkyy usein vahvasti myös visuaalisessa ilmeessä.