TMD-potilaan hoidontarpeen tunnistaminen suuhygienistin vastaanotolla : Digitaalista opetusmateriaalia suuhygienistiopiskelijoille
Valo, Lilli; Varis, Veera; Virtanen, Helmi (2018)
Valo, Lilli
Varis, Veera
Virtanen, Helmi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205035
Tiivistelmä
Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan kuuluu pakollisina opintoina opintojakso Pään alueen kuvantaminen ja kuntouttava suun terveydenhuolto, 5 op. Opintojakson osaamistavoitteisiin sisältyvät muun muassa purentaelimen toimintaan haitallisesti vaikuttavien tekijöiden ja purentadysfunktioiden oireiden tunnistaminen sekä potilaan jatkohoidon tarpeen arviointi. Opintojakso toteutetaan itsenäisinä kesäopintoina ensimmäisen ja toisen lukuvuoden välisenä kesänä. Opintojaksolle oli tarvetta kehittää digitaalista opetusmateriaalia itsenäisen opiskelun tueksi.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tuottaa digitaalista opetusmateriaalia purentafysiologisen hoidontarpeen tun-nistamisesta Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia TMD-potilaan tunnistamiseen ja hänen jatkohoidon tarpeensa arviointiin. Digitaalinen opetusmateriaali sisältää kolme videota, joista ensimmäisessä suuhygienisti kartoittaa potilaan esitiedot, toisessa potilaalle tehdään kliininen suun terveystarkastus ja kolmannessa videossa pohditaan potilaan jatkohoidon tarvetta. Opinnäytetyön tilaaja on Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opetusvideoita arvioivat Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijat, jotka ovat aloittaneet opintonsa syksyllä 2016. Palautekyselyn kysymykset laadittiin pääosin suljetuiksi kysymyksiksi vastausten vertailun helpottamiseksi ja palaute kerättiin käyttäen sähköistä kyselylomaketta. Saadun palautteen avulla arvioitiin tuottamamme opetusmateriaalin onnistuneisuutta. Palautetta antaneiden opiskelijoiden mielestä videoiden dialogi ja asiasisältö olivat onnistuneet hyvin ja niistä oli hyötyä suuhygienistiopiskelijoille.
Tuotos luovutetaan muokkausoikeuksin Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan. Opetus-materiaalia voisi jatkossa kehittää esimerkiksi lisäämällä videoihin tekstitystä tai nauhoittamalla äänet uudelleen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tuottaa digitaalista opetusmateriaalia purentafysiologisen hoidontarpeen tun-nistamisesta Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia TMD-potilaan tunnistamiseen ja hänen jatkohoidon tarpeensa arviointiin. Digitaalinen opetusmateriaali sisältää kolme videota, joista ensimmäisessä suuhygienisti kartoittaa potilaan esitiedot, toisessa potilaalle tehdään kliininen suun terveystarkastus ja kolmannessa videossa pohditaan potilaan jatkohoidon tarvetta. Opinnäytetyön tilaaja on Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opetusvideoita arvioivat Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijat, jotka ovat aloittaneet opintonsa syksyllä 2016. Palautekyselyn kysymykset laadittiin pääosin suljetuiksi kysymyksiksi vastausten vertailun helpottamiseksi ja palaute kerättiin käyttäen sähköistä kyselylomaketta. Saadun palautteen avulla arvioitiin tuottamamme opetusmateriaalin onnistuneisuutta. Palautetta antaneiden opiskelijoiden mielestä videoiden dialogi ja asiasisältö olivat onnistuneet hyvin ja niistä oli hyötyä suuhygienistiopiskelijoille.
Tuotos luovutetaan muokkausoikeuksin Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan. Opetus-materiaalia voisi jatkossa kehittää esimerkiksi lisäämällä videoihin tekstitystä tai nauhoittamalla äänet uudelleen.