Vertaiskehittäminen kaupan ja palvelualan yritysten uudistamisessa : Vertaiskehittämisen tehostaminen hankkeessa
Varjonen, Janita (2018)
Varjonen, Janita
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225156
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Vertaiskehittäminen kaupan ja palvelualan yritysten uudistamisessa -hankkeen onnistumista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten hankkeeseen osallistuneet yritykset tai muut mukana olleet yrityksen edustajat kokivat itse hankkeen. Vastausten perusteella pyrittiin miettimään, miten vertaiskehittämisen hankkeita voidaan jatkossa kehittää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, tarkemmin sanottuna puolistrukturoitua teemahaastattelua. Osa haastatteluista toteutettiin kasvokkain tapahtuvana haastatteluna ja osa sähköpostihaastatteluna. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2017 – tammikuussa 2018. Haastatteluun vastasi yhteensä neljä hankkeessa mukana ollutta yritystä tai muuta yrityksen edustajaa.
Vertaiskehittämisen hankkeeseen osallistuneet yrittäjät ja yritysten edustajat olivat yleisesti tyytyväisiä hankkeeseen. Heidän osallistumistaan tapaamisiin hankaloitti kuitenkin yrittäjän kiireinen arki. Hanketta kiiteltiin mielenkiintoisesta sisällöstä, vaikka osan hankkeen ryhmätöistä yrittäjät olisivat mielellään jättäneet väliin. Osa yrittäjistä myös koki, ettei kaikkia hankkeen tapaamisia oltu suunniteltu ajallisesti riittävän huolellisesti.
Tutkimus osoitti, että yritykset osallistuvat vastaavanlaisiin hankkeisiin mielellään, jos sisältö on opettavaista ja osallistuminen ei kustanna heille mitään. Hankkeen ideaa voidaan kehittää tutkimuksen perusteella, ja mikäli vastaavanlainen hanke toteutetaan uudelleen, sitä voidaan myös tutkia uudelleen. Mikäli seuraavaa hanketta tutkitaan, tulokset ovat luultavasti paremmat, sillä hanketta kehittämällä myös osallistujien tyytyväisyys lisääntyy.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, tarkemmin sanottuna puolistrukturoitua teemahaastattelua. Osa haastatteluista toteutettiin kasvokkain tapahtuvana haastatteluna ja osa sähköpostihaastatteluna. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2017 – tammikuussa 2018. Haastatteluun vastasi yhteensä neljä hankkeessa mukana ollutta yritystä tai muuta yrityksen edustajaa.
Vertaiskehittämisen hankkeeseen osallistuneet yrittäjät ja yritysten edustajat olivat yleisesti tyytyväisiä hankkeeseen. Heidän osallistumistaan tapaamisiin hankaloitti kuitenkin yrittäjän kiireinen arki. Hanketta kiiteltiin mielenkiintoisesta sisällöstä, vaikka osan hankkeen ryhmätöistä yrittäjät olisivat mielellään jättäneet väliin. Osa yrittäjistä myös koki, ettei kaikkia hankkeen tapaamisia oltu suunniteltu ajallisesti riittävän huolellisesti.
Tutkimus osoitti, että yritykset osallistuvat vastaavanlaisiin hankkeisiin mielellään, jos sisältö on opettavaista ja osallistuminen ei kustanna heille mitään. Hankkeen ideaa voidaan kehittää tutkimuksen perusteella, ja mikäli vastaavanlainen hanke toteutetaan uudelleen, sitä voidaan myös tutkia uudelleen. Mikäli seuraavaa hanketta tutkitaan, tulokset ovat luultavasti paremmat, sillä hanketta kehittämällä myös osallistujien tyytyväisyys lisääntyy.