dc.contributor.author | Varjonen, Janita | |
dc.date.accessioned | 2018-04-23T05:43:22Z | |
dc.date.available | 2018-04-23T05:43:22Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201804225156 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/143580 | |
dc.description.abstract | Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Vertaiskehittäminen kaupan ja palvelualan yritysten uudistamisessa -hankkeen onnistumista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten hankkeeseen osallistuneet yritykset tai muut mukana olleet yrityksen edustajat kokivat itse hankkeen. Vastausten perusteella pyrittiin miettimään, miten vertaiskehittämisen hankkeita voidaan jatkossa kehittää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, tarkemmin sanottuna puolistrukturoitua teemahaastattelua. Osa haastatteluista toteutettiin kasvokkain tapahtuvana haastatteluna ja osa sähköpostihaastatteluna. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2017 – tammikuussa 2018. Haastatteluun vastasi yhteensä neljä hankkeessa mukana ollutta yritystä tai muuta yrityksen edustajaa.
Vertaiskehittämisen hankkeeseen osallistuneet yrittäjät ja yritysten edustajat olivat yleisesti tyytyväisiä hankkeeseen. Heidän osallistumistaan tapaamisiin hankaloitti kuitenkin yrittäjän kiireinen arki. Hanketta kiiteltiin mielenkiintoisesta sisällöstä, vaikka osan hankkeen ryhmätöistä yrittäjät olisivat mielellään jättäneet väliin. Osa yrittäjistä myös koki, ettei kaikkia hankkeen tapaamisia oltu suunniteltu ajallisesti riittävän huolellisesti.
Tutkimus osoitti, että yritykset osallistuvat vastaavanlaisiin hankkeisiin mielellään, jos sisältö on opettavaista ja osallistuminen ei kustanna heille mitään. Hankkeen ideaa voidaan kehittää tutkimuksen perusteella, ja mikäli vastaavanlainen hanke toteutetaan uudelleen, sitä voidaan myös tutkia uudelleen. Mikäli seuraavaa hanketta tutkitaan, tulokset ovat luultavasti paremmat, sillä hanketta kehittämällä myös osallistujien tyytyväisyys lisääntyy. | fi |
dc.description.abstract | This thesis researched the success of collaborative development in renewal of trade and
service -sectors project. Selected companies in trade and
services operating in Kouvola city centre were the object of the research, mainly, how collaborative development helped their business. The research had to find out how companies involved in the project thought about it. Based on their answers, the possibilities of enhancement of collaboration in the future were reasoned.
Research was done by using qualitative research method, semi-structured theme interview. Part of the interviews were conducted face-to-face – and the other part through e-mail.
Interviews took place between December 2017 and January 2018. In total, four companies participated in the interview.
Entrepreneurs who took part of the project were in generally satisfied with it. Taking part in the project was hard sometimes, though, because of the busy life of the company owner. The project was praised for its interesting content. Some of the group assignments were bit somewhat disappointing. Some company owners also thought that all the meetings were not arranged very well time wise.
The research showed that companies take part in such projects willingly, especially if they would learn something new during the project and participation is free of charge. The idea of the project can be developed based on the research results. Another research could be carried out if similar project is arranged. It is expected that the result of the project will be better since it would be prepared better. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Vertaiskehittäminen kaupan ja palvelualan yritysten uudistamisessa : Vertaiskehittämisen tehostaminen hankkeessa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/121441 | |
dc.organization | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | benchmarking | |
dc.subject.keyword | vertaiskehittäminen | |
dc.subject.keyword | vertaisuus | |
dc.subject.keyword | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Myynnin ja markkinoinnin koulutus | |