Kiinteistövaikutusten arviointi esimerkkinä Loimaa
Taskila, Merja (2018)
Taskila, Merja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235177
Tiivistelmä
Kiinteistövaikutusten arviointi (KIVA) on lakisääteistä toimintaa, jota ohjaa maantie- ja ratalaki. Aiheeseen perehdytään lyhyesti teoreettisella tasolla ja teoriaa peilataan tehtyyn KIVA-selvitystyöhön Loimaan riista-aitahankkeessa.
Riista-aita toimii parhaiten, kun se toteutetaan mahdollisimman pitkinä yhtenäisinä linjoina. Loimaalla tämä katkoo olemassa olevia liittymiä. Uusia tieyhteyksiä ja valtatien suuntaisia rinnakkaisteitä joudutaan rakentamaan kulkutarpeiden turvaamiseksi. Näistä toimenpiteistä aiheutuu haitallisia vaikutuksia kiinteistöille kuten kiertohaittaa, lisääntynyttä liikennettä jäljellä oleviin liittymiin, palstojen eriytymistä sekä kiinteistöjen pirstoutumista. KIVA-selvityksen tavoitteena oli selvittää, miten hanke vaikutti olemassa olevaan kiinteistörakenteeseen alueella, ja ehdottaa konkreettisia toimenpiteitä, siihen miten haitallisia vaikutuksia voidaan torjua tai jopa poistaa kiinteistöteknisin toimenpitein.
Työ käynnistyi Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tilauksesta. Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta rakentamalla riista-aidat, jotka estävät hirvieläinten pääsyn valtatielle 9. Ysitie on valtakunnallisesti merkittävä pääliikenneyhteys, joka kulkee Turusta Tampereen, Jyväskylän, Kuopion ja Joensuun kautta Tohmajärvelle asti. Loimaa sijoittuu Riistakeskuksen mukaan onnettomuusherkimmälle tieosuudelle. Varsinais-Suomessa peurakolareiden määrä on sietämättömällä tasolla johtuen siitä, että peurakanta on kaksinkertaistunut vuoteen 2010 verrattuna aktiivisesta metsästämisestä huolimatta.
KIVA-selvitys tehdään väylähankkeen koosta riippuen yleis- tai tiesuunnitelmavaiheessa. Loimaalla selvitys tehtiin tiesuunnitelmavaiheessa. Väylähankkeella tarkoitetaan tässä työssä tie- tai ratahanketta. Koska KIVA limittyy tiesuunnitteluun, avataan myös sen suunnitteluperiaatteita. Selvitystyön tuloksena tilaaja sai käyttöönsä lohko-, maanomistus- ja kulkuyhteyskartat ja ehdotukset kulkuyhteys- ja tilusjärjestelyistä.
Riista-aita toimii parhaiten, kun se toteutetaan mahdollisimman pitkinä yhtenäisinä linjoina. Loimaalla tämä katkoo olemassa olevia liittymiä. Uusia tieyhteyksiä ja valtatien suuntaisia rinnakkaisteitä joudutaan rakentamaan kulkutarpeiden turvaamiseksi. Näistä toimenpiteistä aiheutuu haitallisia vaikutuksia kiinteistöille kuten kiertohaittaa, lisääntynyttä liikennettä jäljellä oleviin liittymiin, palstojen eriytymistä sekä kiinteistöjen pirstoutumista. KIVA-selvityksen tavoitteena oli selvittää, miten hanke vaikutti olemassa olevaan kiinteistörakenteeseen alueella, ja ehdottaa konkreettisia toimenpiteitä, siihen miten haitallisia vaikutuksia voidaan torjua tai jopa poistaa kiinteistöteknisin toimenpitein.
Työ käynnistyi Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tilauksesta. Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta rakentamalla riista-aidat, jotka estävät hirvieläinten pääsyn valtatielle 9. Ysitie on valtakunnallisesti merkittävä pääliikenneyhteys, joka kulkee Turusta Tampereen, Jyväskylän, Kuopion ja Joensuun kautta Tohmajärvelle asti. Loimaa sijoittuu Riistakeskuksen mukaan onnettomuusherkimmälle tieosuudelle. Varsinais-Suomessa peurakolareiden määrä on sietämättömällä tasolla johtuen siitä, että peurakanta on kaksinkertaistunut vuoteen 2010 verrattuna aktiivisesta metsästämisestä huolimatta.
KIVA-selvitys tehdään väylähankkeen koosta riippuen yleis- tai tiesuunnitelmavaiheessa. Loimaalla selvitys tehtiin tiesuunnitelmavaiheessa. Väylähankkeella tarkoitetaan tässä työssä tie- tai ratahanketta. Koska KIVA limittyy tiesuunnitteluun, avataan myös sen suunnitteluperiaatteita. Selvitystyön tuloksena tilaaja sai käyttöönsä lohko-, maanomistus- ja kulkuyhteyskartat ja ehdotukset kulkuyhteys- ja tilusjärjestelyistä.