Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lean Process Management with a 3PL Partner : Order-to-Delivery Process of Global Service Center

Laukkanen, Erkki Antti (2018)

 
Avaa tiedosto
Laukkanen_Erkki.pdf (2.523Mt)
Lataukset: 


Laukkanen, Erkki Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205072
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin ABB Oy Drivesin aftersales-yksikölle, ja sen tarkoituksena oli analysoida varaosien tilaus-toimitusprosessia ja sen johtamista tilanteessa, jossa varaosavarastoa ja sen operaatioita hoitaa ulkoinen logistiikkapalvelujen tarjoaja. Tutkimuksen tavoitteena oli paljastaa haasteita nykyisestä prosessista, arvioida prosessissa käytettäviä suorituskyvyn mittareita, ja luoda toimintamalleja tukemaan yhteistyötä sekä sen johtamista Drives Servicen ja varastotoimintojen palveluntarjoajan välillä. Työn päätavoite oli parantaa nykyisen tilaus-toimitusprosessin suorituskykyä ja selkeyttää sen johtamista.

Opinnäytetyön tutkimustapana käytettiin tapaustutkimusta, jossa hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Konstruktiivinen tutkimusote pyrkii ongelman ratkaisuun empiirisen ja teoreettisen tiedon pohjalta. Tutkimusta varten kerätty aineisto oli laadullista, ja se saatiin haastatteluiden kautta. Lisäksi tapausta varten hyödynnettiin ABB:n sisäistä dokumentaatiota, kuten prosessi- ja organisaatiokaavioita. Nämä mahdollistivat kokonaisvaltaisen ymmärryksen saamisen tapauksesta.

Nykytila-analyysi muodostui kolmesta osasta. Niistä ensimmäinen käsittelee varaston muuttoprojektia, sisältäen siitä aiheutuvat hyödyt ja haitat. Tämä antaa esitietoja nykytila-analyysin seuraavaan osaan, joka käsittelee nykyistä varaosien tilaus-toimitusprosessia. Toisen osan tuloksena syntyi prosessikaavio nykyprosessista, sekä yhteenveto siinä olevista haasteista. Nykytila-analyysin kolmas osa esittelee ja arvioi prosessin johtamisessa ja seurannassa käytettävät suorituskykymittarit. Benchmark-tutkielma täydentää nykytila-analyysin esittelemällä yritys X:n yhteistyömallin ulkoistettujen varastotoimintojen johtamiseen. Becnhmark-tapauksen yhteistyömallissa on monta yhdistävää tekijää Drives Servicen varaston ulkoistamisen kanssa, ja se on siksi osana tätä opinnäytetyötä.

Tutkimuksen tulokset jakautuu haasteisiin ja niitä vastaaviin kehitysehdotuksiin. Nykytila-analyysin pohjalta tutkimuksessa tunnistettiin viisi tärkeää kehityskohdetta, joille luotiin kullekin kehitysehdotus. Viiden käytännöllisen parannusehdotuksen lisäksi syntyi paranneltu prosessikaavio tilaus-toimitusprosessille. Haasteet ja kehitysehdotukset on liitetty myös prosessikaavioihin raportin lopussa. Tutkimuksen rajaus oli laaja, ja sen aikana tunnistettiin kaksi suuremman mittaluokan haastetta, joihin tämä tutkimus ei tarkemmin syventynyt. Nämä haasteet on esitetty jatkotutkimusaiheina lopputyön päätösosassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste