Gender Blending : Kahden animoitavan hahmon sekoittaminen Unityssä
Pääkkönen, Joona (2018)
Pääkkönen, Joona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225127
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla ja analysoida kirjoittajan kehittämää järjestelmää, joka mahdollistaa kahden animoitavan 3D-hahmon sekoittamisen keskenään ja hahmojen välisen animaatioiden retargetoimisen. Työn tavoitteena on tarjota lukijalle tarvittavat tiedot järjestelmän replikointiin. Lopussa pohditaan järjestelmän käyttökelpoisuutta ja mahdollisia käyttötarkoituksia.
Prosessi on jaettu artistiosuuteen ja ohjelmointiosuuteen. Artistiosuudessa käydään läpi kahden hahmon mallinnus- riggaus- ja teksturointiprosessi, ja kerrotaan niissä järjestelmän kannalta huomioonotettavista seikoista. Ohjelmointiosuudessa kuvataan järjestelmän varsinainen toiminta. Järjestelmä toteutettiin Unity-pelimoottorissa, mutta toimintaperiaatteet pyritään selittämään mahdollisimman alustasta ja ohjelmointikielestä riippumattomasti.
Prosessi on jaettu artistiosuuteen ja ohjelmointiosuuteen. Artistiosuudessa käydään läpi kahden hahmon mallinnus- riggaus- ja teksturointiprosessi, ja kerrotaan niissä järjestelmän kannalta huomioonotettavista seikoista. Ohjelmointiosuudessa kuvataan järjestelmän varsinainen toiminta. Järjestelmä toteutettiin Unity-pelimoottorissa, mutta toimintaperiaatteet pyritään selittämään mahdollisimman alustasta ja ohjelmointikielestä riippumattomasti.