3D-animaatiohahmon sisältävä live action -kuva animaation näkökulmasta : Case Supermarsu
Lempinen, Antti (2018)
Lempinen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255405
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni ensisijainen tavoite oli selvittää, miten saadaan uskottavasti lisättyä 3D-hahmoanimaatio live action -kuvaan. Kiinnostukseni aiheeseen heräsi, kun olin työharjoittelussa Plotwise Oy:ssä, joka vastasi muun muassa Supermarsu -elokuvan 3D-animaatiosta. Itselläni oli jo ennen työharjoittelua ja opinnäytetyötä kokemusta 3D-animaatiosta, mutta hahmoanimaation yhdistäminen live action kuvaan oli minulle vielä uusi asia. Työharjoittelussa sain kokemusta aiheesta ja kiinnostuin todella näiden tekniikoiden yhdistämisen mahdollisuuksista.
Halusin tutkia aihetta ennen kaikkea animaation ja animaattorin näkökulmasta. Työssäni käsittelin kattavasti suunnittelua ja esivalmisteluja, joita tällaisten kohtausten kuvaaminen ja animaatio vaativat onnistuakseen. Selvitin mitä ovat ne asiat, joita animaattori tarvitsee voidakseen ryhtyä animoimaan tällaista kohtausta ja miten nämä asiat saadaan tuotettua. Varsinaiseen animaatioon en tässä työssä keskittynyt.
Opinnäytetyöni alussa perehdyin lyhyesti aiheen historiaan ja siihen miksi ylipäänsä 3D-hahmoja lisätään live action kuvaan. Halusin myös perehtyä siihen, mikä on tämän tyyppisille kuville ja kohtauksille ominaista, sekä miten ne eroavat muilla keinoilla tuotetuista kohtauksista. Tutkin myös, mikä tekee hahmoista uskottavia live action kuvassa. Selvitin erilaisten live action kuvien ja kohtauksien kuvauksiin ja animaatioon liittyvää suunnittelua. Tutkin miten suunnitellaan kohtaus ja miten saadaan kuvattua käyttökelpoista kuvamateriaalia, johon on tarkoitus lisätä hahmot vasta myöhemmin. Työn lopussa kävin vielä läpi käytännön esimerkin avuin animaattorin työn kulkua ja työvaiheita valmistauduttaessa animoimaan 3D-hahmoa live action taustakuvaan.
Opinnäytetyöni tärkeimmäksi lopputulokseksi koinkin sen, että ei ole olemassa yhtä toimivaa kaavaa suunnitella ja toteuttaa 3D-hahmoanimaatio yhdistäminen live action kuvaan. Perusasiat pitää olla tiedossa, mutta jokaisen kuvan kohdalla niitä joutuu varmasti soveltamaan.
Halusin tutkia aihetta ennen kaikkea animaation ja animaattorin näkökulmasta. Työssäni käsittelin kattavasti suunnittelua ja esivalmisteluja, joita tällaisten kohtausten kuvaaminen ja animaatio vaativat onnistuakseen. Selvitin mitä ovat ne asiat, joita animaattori tarvitsee voidakseen ryhtyä animoimaan tällaista kohtausta ja miten nämä asiat saadaan tuotettua. Varsinaiseen animaatioon en tässä työssä keskittynyt.
Opinnäytetyöni alussa perehdyin lyhyesti aiheen historiaan ja siihen miksi ylipäänsä 3D-hahmoja lisätään live action kuvaan. Halusin myös perehtyä siihen, mikä on tämän tyyppisille kuville ja kohtauksille ominaista, sekä miten ne eroavat muilla keinoilla tuotetuista kohtauksista. Tutkin myös, mikä tekee hahmoista uskottavia live action kuvassa. Selvitin erilaisten live action kuvien ja kohtauksien kuvauksiin ja animaatioon liittyvää suunnittelua. Tutkin miten suunnitellaan kohtaus ja miten saadaan kuvattua käyttökelpoista kuvamateriaalia, johon on tarkoitus lisätä hahmot vasta myöhemmin. Työn lopussa kävin vielä läpi käytännön esimerkin avuin animaattorin työn kulkua ja työvaiheita valmistauduttaessa animoimaan 3D-hahmoa live action taustakuvaan.
Opinnäytetyöni tärkeimmäksi lopputulokseksi koinkin sen, että ei ole olemassa yhtä toimivaa kaavaa suunnitella ja toteuttaa 3D-hahmoanimaatio yhdistäminen live action kuvaan. Perusasiat pitää olla tiedossa, mutta jokaisen kuvan kohdalla niitä joutuu varmasti soveltamaan.