Den ekonomiksa recessionens inverkan på turismföretaget Viking Lines verksamhet
Lövgren, Zuzette (2010)
Lövgren, Zuzette
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139185
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov utfördes i eget syfte för att undersöka hur turismföretaget Viking Line har påverkats av den rådande ekonomiska recessionen. Jag ville ta reda på, om Viking Line i sin verksamhet har upptäckt verkningar som direkt kan relateras till recessionen. Den teoretiska delen i lärdomsprovet behandlar kundsegmentering av kryssningspassagerare, marknadsföringen av tjänster och produkter, utbudet av tjänster och produkter inom koncernen samt hur företaget ser på konkurrensen inom branschen under denna tid. Den empiriska delen består av en kvalitativ undersökning som har utförts som en djupare enkätförfrågning. Enkäterna har besvarats av fyra högre uppsatta chefer som jobbar för Viking Line koncernen i Mariehamn, Åland. Frågeformulären delades ut fredagen den 12.2.2010. Resultat av undersökningen visade att Viking Line inte nämnvärt har tagit någon skada av den ekonomiska krisen som råder i världen för tillfället. Det framkommer i undersökningen, att Viking Line som företag strävar efter att täcka stora ytor med sin verksamhet och företaget vill nå ut till den stora massan. Viking Line satsar stora resurser på att marknadsföra sig och sina produkter. Marknadsföringen för företaget är A och O och det är genom den man vinner kunder som man sedan strävar efter att hålla kvar. Genom god service, fräscha lokaliteter, god mat och trevlig underhållning vill man skapa långvariga kundförhållanden och hålla sin plats på marknaden. This thesis was done for my own sake and with an aim to investigate how the cruise ship company Viking Line has been affected by the financial crisis. My goal was to learn if Viking Line had noticed some effects in their business activity that could directly be related to the crisis. The theoretical part discusses customer segmentation and the segment of cruise passengers, service and product marketing, the range of services and products that Viking Line offers and also competitors and the situation of competition in this branch of trade. The empirical part contains a qualitative market research that was done with a deep going questionnaire. The questionnaires was answered by four directors that all work for Viking Line in Mariehamn, Åland. The questionnaires were given on Friday 12.2.2010. The results from the questionnaire showed that Viking Lines business hasn’t been badly harmed by the economic crisis. The research brings up that Viking Line strives to cover so big areas as possible with its business and the company wants to reach out to the big mass of customers. Viking Line puts out big resources on marketing their products and the marketing is really the main thing in the business strategy. It’s through the marketing the company wins their customers and get a chance to keep them. Through good service, clean premises, good food and nice entertainment the company wishes to create long lasting customer relationships and keep their position on the market.